Hopp til innhold

Följ med in bakom filmen och ta reda på hur det fina ljudet tas fram.

Stort filmljud
börjar långt innan det når dina högtalare

Peter Albrechtsen är tonmästare. När man först hör det låter det väldigt gammeldags, men det betyder faktiskt att det är han som skapar ljudet i många av de filmer du ser på bio eller på TV. Ljudet i en film eller TV-serie får nämligen en lika kärleksfull behandling som bilden.

Det kan vara frestande att tro att ljudet i en film bara är det som spelas in live på plats, men även om Peter också är utbildad i att spela in ljudet där scenen filmas, så är det faktiskt ofta bara 10–15 % av det här ljudet som över huvud taget kommer med i filmen. Resten kämpar Peter Albrechtsen och hans kollegor ofta i ett par, tre månader med att skapa helt från grunden – i nära samarbete med regissören. Ett bra, realistiskt resultat kan nämligen ändra och förbättra en film avsevärt:

”Bilderna väcks till liv genom ljudet – ljudet skapar en trovärdighet och nästan en 3D-effekt”, säger Peter Albrechtsen. ”Bilderna är platta, men ljudet har djup, dynamik, kraft och energi.”

Innan Peter inledde sitt arbete på ”Män som hatar kvinnor ”, såg han den råa, ofärdiga versionen av filmen tillsammans med sin flickvän. Ljudet utgjordes uteslutande av de ljud som hade spelats in på plats, alltså live vid inspelningen, och tjejen var inte särskilt imponerad. Men efter cirka tre månaders arbete var ljudet på plats och de såg om filmen en gång till innan premiären. Och den här gången var filmen plötsligt helt fantastisk.

Välj rätt mix

Peter samarbetar med en finsk foley-artist som skapar väldigt många av ljuden från grunden i en studio. Det kan till exempel handlar om lådor som öppnas och stängs, steg på olika ytor osv. De här ljuden mixar Peter tillsammans med bakgrundsljud, effekter, musik och mycket annat i sin egen studio.

Slutmixningen äger rum i en mixningsbiograf som är fullt utrustad med surround-system och duk, men där alla säten tagits bort så att det istället blivit plats för ett mixerbord mitt i salongen. Här ser Peter till att ljudet blir helt perfekt. Han ska göra olika mixningar av ljudet så att det funkar både på bio och på TV, men även via ett par hörlurar eller på en iPad.

Den bästa versionen av de här mixarna hamnar på Blu-ray, där ljudet är nästan precis lika dynamiskt som det du hör på bio, samtidigt som streamat ljud från till exempel Netflix också presenterar bioljudet hyfsat. En TV-mix är däremot våldsamt komprimerad för att de små högtalare som sitter i de flesta moderna platt-TV-apparater ska kunna återge ljudet.

 ”Jag tror inte jag känner en enda tonmästare som inte förbannar den dag platt-TV-apparaterna uppfanns och det blev praxis att sätta upp en högtalare som inte bara är tunn och platt, utan även spelar rakt in i väggen så att det man hör bara är en reflektion av ljudet”, säger Peter Albrechtsen. ”Platt-TV:n är verkligen inte en tonmästares vän.”

Ljudet är fortfarande halva upplevelsen

Kanske är det just för att riktigt bra ljud i en film påverkar dig på ett omedvetet plan som det är lätt att glömma bort hur viktigt bra ljud faktiskt är för hela filmupplevelsen. Men plocka fram din favoritfilm och se den med ljudet avstängt. Då kommer du snabbt att inse att ljudet är viktigare än du tror. Därför är Peters inställning solklar:

”Om man tittar på film och bara ser bilden, men inte hör ljudet, så förlorar men 50 % av upplevelsen. Så jag kan bara böna och be på mina bara knän att man gör sitt yttersta för att få en stor upplevelse när man ser film på hemmaplan.”

Det bästa man kan göra för att hedra Peters hårda arbete är såklart att investera i en egen hemmabio med en Blu-ray-spelare som källa. Här kan man uppleva ljudet i surround så som det är tänkt och mixat. Men om man bara skaffar sig en högtalare till sin TV som åtminstone är riktad åt rätt håll, som till exempel en soundbar eller ett par aktiva högtalare, så har man tagit ett steg i rätt riktning.

Filmografi – ett axplock

Män som hatar kvinnor (2009)

Putin's Kiss (2011)

You & Me Forever (2012)

Äkta vara (2014)

Dannys domedag (2014)