HiFi Klubben

Gå till innehåll
lokala erbjudanden Gör ett klipp på utställningsmodeller, utgående produkter och restlager från alla våra butiker. Läs mer

Sund doping

Nu kan du ge dina sportsliga prestationer ett extra energitillskott

Ny forskning visar nämligen att musik kan optimera prestationsförmågan med ända upp till 20 procent – och världens största idrottsstjärnor använder musik för att göra sitt allra bästa.

Don't stop me noooow, ylar Freddie Mercury. Och han kan faktiskt bidra till att du håller igång längre när kroppen håller på att säga stopp. Ny forskning visar nämligen att kroppens förmåga pressas till det yttersta – och lite till – om man tränar till musik. Man kan säga att musik fungerar som en laglig och sund form av doping som ger ett ordentligt tillskott energi i träningssituationer.

Några av världens största idrottare, till exempel Paula Radcliffe och Haile Gebrselassie, använder sig systematiskt av musik när de tränar för att förbättra kroppens prestationsförmåga. Och James Cracknell, som rodde sig till guldmedalj och en plats i Guinness Rekordbok vid OS i Sydney 2000, har efteråt berättat att han alltid lyssnar på Red Hot Chili Peppers album ”Blood Sugar Sex Magic” när han tränar eftersom musiken gör honom mer på hugget.

Och det är inte bara pseudovetenskap att musik är bra för träning.

En av världens ledande forskare inom musik och idrott, idrottspsykologen Costas Karageorghis från Brunel University i London, har gjort undersökningar som visar att man kan förbättra sina träningsresultat med ända upp till 20 procent, samtidigt som det känns uppemot 10 procent mindre smärtsamt.

Musik skapar laganda

Karageorghis nämner tre grundskäl till varför musik kan fungera som doping: För det första kan musiken förflytta idrottarens uppmärksamhet och på så sätt dränka känslan av trötthet och utmattning.

För det andra bidrar musik och rytmer till att stödja motorik och fysiska färdigheter. Och för det tredje visar det sig att musik har ett enormt inflytande på idrottarens humör. Musik kan alltså användas för att motivera, stimulera och lugna i olika situationer.  

Dr. Karageorghis berättar att musik till exempel kan skapa en känsla i kroppen som även kan användas när man tränar:

”Förhållandet mellan musik och en förälskelse kan vara oerhört starkt, och samma princip gäller för idrott. När ett fotbollslag till exempel springer in på planen till samma låt varje gång ger det spelarna en inspirerande känsla av laganda, stolthet och upphetsning som kan kanaliseras till sporten.”

Intensity Rock Pop Soul / R'n'B Classical
55% The Best
Tina Turner
Lifted
Lighthouse Family
Back To Life
Soul II Soul
Spring from "The Four Seasons"
Vivaldi
65% Keep on Running
The Spencer Davis Group
Don't Stop Til You Get Enough
Michael Jackson
I Will Survive
Gloria Gaynor
Radetzky March
Johann Strauss
75% Born To Be Wild
Steppenwold
Movin' Too Fast - Artiful
Dodger & Romina Johnson
I Feel Good
James Brown
Troika
Prokofiev
85% The Heat Is On
Glenn Frey
Reach
S Club 7
Everybody Needs Somebody to Love
The Blues Brothers
William Tell Overture
Rossini

Smärtstillande preparat

Dr. Karageorghis forskning visar dock att det inte är vilken musik som helst som främjar formen, men att man gå något sånär efter bpm, alltså taktslag per minut. Men det mest optimala är att göra en egen spellista eftersom det är högst individuellt vad som får varje människa att prestera bättre.

Peter Vuust har en doktorsgrad i musik och medicin, och arbetar med vilka delar av hjärnan som aktiveras vid musikalisk stimulans. Han berättar hur musik i allra högsta grad spelar in när man tränar och ger Costas Karageorghis rätt i att det mest optimala är att själv hitta den musik som funkar bäst:

”Det är huvudsakligen två faktorer som spelar in när man påverkas av musik under träning. Rytmen i musiken kan – om den går i ett noggrant avvägt tempo – få exempelvis cyklister och löpare att tajma in rytmen optimalt så man varken rör sig för snabbt eller för långsamt.

Det andra som spelar in är än viktigare, och det är den emotionella aspekten”, berättar han och vidareutvecklar varför musiken ska skräddarsys för varje enskild idrottsutövare:

”Hur vi uppfattar musik är ju otroligt subjekt. Det säger sig själv att inte alla gillar samma musik och därför reagerar vi också känslomässigt olika på olika typer av musik. När man ska använda musiken till att optimera sina prestationer är det viktigast att man gillar musiken. Man blir upprymd av musik man älskar och då frigörs signalsubstanser som till exempel adrenalin, dopamin och endorfiner i hjärnan som gör att man kan pressa kroppen ytterligare, samtidigt som de kan ha en smärtstillande effekt.

Moll kan göra dig lite dummare

Musik vi gillar kan alltså ge oss en extra skjuts, men Peter Vuust poängterar att musiken ska anpassas noga och att det optimala när man ska prestera är att använda tre olika typer av musik innan, under och efteråt.

”Under uppvärmningen ska man normalt sett använda häftig musik som får upp pulsen. Under själva utövandet av sporten bör man använda något som har ett fast tempo, så att man kan tajma in rytmen perfekt. Efter träningen ska man använda stillsam musik för att varva ner kroppen igen.”

Han understryker hur viktigt det är att använda rätt musik, för den kan också ha en negativ inverkan. Man har till exempel gjort försök där man spelade långsam musik i moll under ett IQ-test, och då presterade alla under sin normala poäng. Det samma gäller inom sport.

 

 

Sport_as_doping_sport-pic_1200px.jpg

En extra kick

Morten Endsig Barasinski har i många år hållit spinningklasser och är utöver detta både musik- och idrottslärare. På sin fritid arbetar han som DJ och han lägger stor vikt vid att kombinera musik och träning:

”Jag använder musiken väldigt aktivt – både när jag själv tränar och när jag undervisar i spinning, och musiken ökar helt klart motivationen. Om luften går ur en spinningklass kan jag sätta på en viss typ av musik som ger gruppen en extra kick. Då visar det sig att folk alltid har lite mer att ge och musiken lockar fram extra kraftresurser som deltagarna inte ens visste att de hade. Det händer ofta att folk kommer fram till mig efter ett pass och säger ”Jäklar alltså, när du satte på den där låten orkade jag plötsligt hänga med hela passet.”

Morten Endsig Barasinskis egna topp 10-listor

Rytmen sätter takten

Morten Endsig Barasinski använder i lika hög grad själv musiken när han tränar, och han är väldigt fokuserad på rytmen i musiken:

”Om jag ska ut på en längre cykeltur – 80 kilometer eller mer – så känner jag verkligen vilken stor betydelse musiken har. Musiken hjälper mig att hålla lagom takt på cykeln, så att jag varken kör för snabbt eller för långsamt, och inför en så lång tur ser jag till att lägga in några låtar som går lite långsammare så att jag hinner hämta andan lite också. På en sån tur gör musiken en enorm skillnad.”

Även om Morten Endsig Barasinski har stort fokus på rytmen i musiken medger han också att musiken har stor betydelse på det känslomässiga planet och att den kan få folk att pressa kroppen till det yttersta:

”När jag sätter ihop ett program tänker jag alltid på att det ska finnas en tydlig takt som man kan följa, men det görs inte särskilt mycket musik idag som passar bra att sporta till. Det finns många låtar med oregelbunden takt och taktskiften som kan vara svåra att följa. Men då presterar folk lite bättre ändå om de kan låtarna.”

Musik är en sund typ av doping. Det motsvarar att springa på hemmabana med hemmapubliken i ryggen varje gång man tränar, och det hjälper självklart till att främja idrottsprestationerna

 

Världsrekord och fördel på hemmabana

Den professionella sportvärlden har fått upp ögonen för att musik kan påverka utövarnas prestationer till den grad att det i vissa fall anses vara en form av doping. För några år sedan skulle Haile Gebrselassie försöka slå världsrekordet på 3 000 meter. Innan rekordförsöket hade man riggat upp gigantiska högtalare på stadion som pumpade ut låtar som Haile Gebrselassie hade valt ut, och han lyckades sätta ett nytt världsrekord.

När man i efterhand kom fram till att det kanske var tack vare musiken, så blev det förbjudet att spela musik vid sådana rekordförsök – men Gebrselassie fick behålla sitt världsrekord. Peter Vuust vidareutvecklar hur det kommer sig att musik faktiskt mycket väl kan anses vara en form av doping:

”Musik är en sund typ av doping. Det motsvarar att springa på hemmabana med hemmapubliken i ryggen varje gång man tränar, och det hjälper självklart till att främja idrottsprestationerna”, sammanfattar han.

All forskning som utförs kring sambandet mellan musik och idrott pekar på att musik ger extra energi. Det uppstår inga negativa biverkningar om man stoppar ett par hörlurar i öronen och drar iväg, så det är bara att vrida upp volymen nästa gång du ska iväg och träna. Musik är en sund typ av doping.

Vi använder småkakor (cookies), så att du kan använda vår webbutik. Vi använder dem också för att få fram hur våra hemsidor används, så vi hela tiden kan göra dem bättre, självklart medan vi lyssnar på vår favoritmusik. Genom att fortsätta godkänner du detta. Läs mer om cookies här