Många kunder tror att DALI-högtalare bara skickas över disk på HiFi Klubben. Men butikerna i de fem länderna står för mindre än en femtedel – resten av försäljningen på världsmarknaden står DALI själva för. Drömmen om att DALI-högtalarna skulle ut och spela över hela världen uppstod i slutet av 80-talet. En säljare från Cerwin Vega, ett annat av HiFi Klubbens kärnmärken, lovade Peter Lyngdorf att ta med DALI till USA och sätta upp en verksamhet där borta.
Lars Worre berättar:
”Det är få kunder som känner till historien, men under de första åren stod DALI faktiskt för Danish American Loudspeakers Incorporated – just för att ha ett ansikte mot den amerikanska marknaden.”
Man hade dock glömt att export betydde att alla de traditionella led som HiFi Klubben hade eliminerat i Danmark skulle ha en bit av kakan: importörer, ibland underdistributörer och återförsäljare. Produkterna blev alltför dyra jämfört med hemmamarknaden.
Det behövdes en ny plan. Så från början av 90-talet och fram till år 2000 förberedde sig DALI för att bli ett exportföretag. Hela modellsortimentet gjordes om och produktionen lyftes. Ett ökat fokus på effektivitet och volym innebar att produkterna nu kunde bära ett högre pris på exportmarknaderna. DALI steg i graderna internationellt och när kända engelska, amerikanska, tyska och franska hifi-magasin regelbundet började skriva om de danska kvalitetshögtalarna fick även marknader längre bort upp ögonen för dem. I dag står DALI på hyllorna i 70 länder. Lars Worre säger:
”Bara i Tyskland har vi gått från att vara helt okända för 20 år sedan till att i dag vara kända av alla i hifi-branschen. Återförsäljare erbjuder ett noggrant utvalt sortiment av ljud och design, och DALI är i dag ett av de två-tre märken som föredras. Det är en process som framför allt tagit avstamp i bra ljud, att produkten är bra värde för pengarna och att DALI är en trovärdig handelspartner.”
Det första försöket att slå igenom i USA gick lite upp och ned, men nu är amerikanerna säkrade tillgång till DALIs samtliga produkter: 2018 ingick högtalartillverkaren ett avtal med den amerikanska distributören Lenbrook, som också äger märkena NAD och Bluesound.