Hopp til innhold

På HiFi Klubben har vi sålt Sonos i flera år än någon annan på marknaden, och vi känner till systemet till minsta detalj. Vi ger dig de flesta alternativen och bästa råden innan du köper och vi skräddarsyr din Sonos- kombination så att den passar ditt hem och plånbok, oavsett om du letar efter en liten trådlös högtalare eller en riktig hi-fi lösning. Du får också  3 års äkta garanti, utan att det kostar dig något extra. Vi gör Sonos bättre – kom in till oss på  HiFi Klubben och uppplev skillnaden!

Du kan enkelt och elegant få bra ljud på din TV,  i vardagsrummet kan Sonos ge dig de stora musikupplevelserna med äkta hi-fi-ljud.

  • Mycket enkelt att komma igång och är användarvänligt
  • Stort utbud av stremingtjänster är inbyggt i Sonos-appen, inkl. YouSee Musik
  • Extra stabilt Wi-Fi
  • Många eleganta lösningar för bra TV-ljud
  • Små och stora trådlösa högtalare samt äkta hi-fi-lösning till vardagsrummet

HiFi Klubben x Sonos

HiFi Klubben var först på bollen inom streaming och hittade en unik plattform i Sonos, som är för musikstreaming vad Apple var för smartphones. I dag äger en stor del av kunderna Sonos-produkter.

Det har hänt att HiFi Klubben har varit lite för tidigt ute med ny teknik. Så var det nog särskilt när det gäller streamingteknik. Till försöken räknas Palm Butler, som distribuerade ljud via antennkablar. Kiss, som försökte sig på en streaming-adapter och en hårddiskbaserad bild-streamer och Multitainer som skulle stå under TV:n och streama film och musik. Ingen av dem fungerade till 100 procent som det var tänkt. Det var inte nödvändigtvis ett problem att streama från nätet, men den tidens wifi var inte tillräckligt bra. Folk orkade inte hålla på med LAN-kabel och antenn-nät fungerade inte heller. Det stora problemet var dropouts – musik och bild som hackade eller stannade – antingen för att förbindelsen var dålig eller för att andra i huset var ute på nätet. Men så kom Sonos.

”Sonos gjorde det ingen annan kunde. De skapade sitt eget wifi-universum. De var först med att säkerställa stabil streaming av musik utan dropouts,” säger HiFi Klubbens styrelseordförande Klaus Phillipsen, som hjälpte till att upptäcka märket.

Hellre pizzakartong än rektangel

Samarbetet mellan Sonos och HiFi Klubben har varit givande för bägge parter. Sonos är en viktig produkt på HiFi Klubbens hyllor, och HiFi Klubben har varit Sonos spjutspets i Nordeuropa innan varumärket slog igenom på andra stora marknader. Sonos har också haft god nytta av HiFi Klubbens insikt i kundernas behov. När den gamla Connect:Amp från 2007 – ursprungligen kallad ZP100 – skulle stöpas om efter tio år på marknaden, blev VD Christoffer Arensbach och produktchef Jens Holst Larsen inbjudna till ett utvecklingsmöte på Sonos kontor i Köpenhamn. Här presenterade projektledare Benji Rappoport och designer Philippe Vossel tre förslag på hur framtida Sonos Amp skulle utformas – en upprättstående rektangel, något som liknade en skokartong och en pizzakartong i lunchstorlek.

Benji Rappoport älskade den rektangulära formen, men Christoffer Arensbach var inget fan. Den skulle inte passa in i ett rack. Detsamma gällde skokartongen. Pizzakartongen var en solklar vinnare. För det är en sak med butikskundernas preferens för Sonos smala högtalare, men för proffs, som är de som köper flest av Sonos Amp, måste den passa i de rack som används för skräddarsydda multiroom-installationer.
Historien om mötet och HiFi Klubbens inflytande på Sonos produktutveckling nådde redaktionen på Wired, ett välrenommerat magasin med fokus på ny teknik. De lyfte fram historien 2018.

En ambition att växa utmanar strategin

Exklusivitetsavtal har varit en av hörnstenarna i HiFi Klubbens strategi, och är det fortfarande i Skandinavien. Genom att fokusera på ett fåtal märken som man är exklusiv återförsäljare för, så kan man uppnå en större volym på varje enskilt märke än marknaden annars skulle kunna generera. På så sätt säkerställer HiFi Klubben låga, konkurrenskraftiga inköpspriser från leverantören. Samtidigt som HiFi Klubben själv överlever trots att produkten säljs till priser som kan konkurrera med näthandel i hela Europa. Men den här strategin utmanades av Sonos ambitioner att växa.

”Sonos ägs av aktiefonder som vill ha tillväxt och har investerat ett tresiffrigt miljonbelopp i dollar som de vill ha avkastning på i framtiden. Vi hade Sonos exklusivt i Skandinavien under många år och har gjort det bra, men de var tvungna att nå ut med större bredd,” berättar styrelseordföranden.

Men det har visat sig att det inte är något problem att HiFi Klubben inte längre har ensamrätt på att sälja Sonos i Skandinavien. Även om Sonos har nått sitt mål och i dag är aktienoterade så har de fortfarande kontroll över företaget, och varumärket har inte blivit urvattnat av att de växt. Samtidigt frodas HiFi Klubben bredvid konkurrenterna och lyckas matcha priserna även med den utökade garanti och service som erbjuds till kunderna.