I en tid när det varken fanns internet eller sociala medier hade kunderna inte någon plattform där de kunde lufta sin egen frustration, så de etablerade radiohandlarna fortsatte med sina oschyssta metoder. Därför blev Peter Lyngdorf en disruption i hifi-branschen – 17 år innan en Harvard-professor definierade ordet. Peter såg direktförsäljning som vägen framåt. Istället för att ge återförsäljarna alla fördelar ville han kringgå alla fördyrande mellanled som annars var en del av hans spirande distributionsföretag:
”Jag kunde sänka priserna med 30–40 % och sälja till kunderna för samma pris som jag sålde till återförsäljarna.”
Banken gav Peter Lyngdorfs affärsplan grönt ljus. Och den 1 maj 1980 hittade överraskade Audionord-kunder en tidning med kvalitets-hifi till nedsatta priser i sin brevlåda. Danmarks HiFi Klub, som HiFi Klubben först hette, hade sett dagens ljus.
Dubbelt upp på kvaliteten
De utmaningar Peter upplevde med återförsäljarna kom att få stor betydelse för hur han drev företaget. Han formulerade fyra strategier som skulle vara HiFi Klubbens fundament:
1. Direktförsäljning till kunderna utan fördyrande mellanled
2. Väldigt vettiga priser
3. Stabila priser = inga reor
4. Exklusivitet
HiFi Klubbens genomsnittliga pris på anläggningar var högre än radiohandlarnas – men kunderna fick en mycket bättre produkt. Hade de andra en högtalare för 1 000 kr så hade HiFi Klubben en för 1 100 kr som var dubbelt så bra. Alla produkter som såldes via Audionord hade garantisedlar i kartongerna som kunderna skickade i retur med namn, adress och datum. Det innebar att Audionord hade ett kartotek med kontaktinformation till nästan alla kunder.
”Den första nyhetskatalogen ’Audiovisen’ skickades ut till 8 000 tidigare Audionord-kunder. Vi skickade alltid med fyra förfrankerade kuponger så att man lätt kunde bli medlem i HiFi Klubben. Vid andra utskicket hade antalet medlemmar redan stigit till 16 000,” berättar Peter Lyngdorf. Klubben var ett faktum.