Hopp til innhold

12 produkter
12 produkter

    HiFi Klubben x SOUNDBOKS:

    Det började som en idé på en festival: att bygga en högtalare som kan användas för grymma fester och som tål den hårdhänta hantering de innebär. I dag är SOUNDBOKS ett internationellt miljonföretag och de tre entreprenörerna bakom har sålt mer än 100 000 högtalare.

    När Christoffer Nyvold, Hjalte Wieth och Jesper Theil Thomsen började åka på Roskilde-festivalen upptäckte de snart att det bästa lägret kräver den bästa högtalaren. Det fanns inte något på marknaden som matchade deras behov, så de byggde en själv. Det visade sig snabbt att det var många andra som ville lägga vantarna på en batteridriven och robust högtalare som spelade högt. SOUNDBOKS var på gång. Eftersom de tre vännerna en gång i tiden byggde högtalaren för åka på Roskilde-festivalen, så var det en stor bekräftelse när de inledde ett samarbete med festivalen 2018. SOUNDBOKS fick ett helt eget område på festivalen. ”Vi ordnade aktiviteter under dagen, man kunde köpa våra högtalare och ladda batterier. Under kvällen var det fest. Det var mycket av det vi drömde om när vi startade 2015,” berättar Jesper Theil Thomsen, direktör på SOUNDBOKS.

    I dag, fem år senare, festar folk loss till 100 000 SOUNDBOKS-högtalare över hela världen. Danmark och USA är de största marknaderna för högtalarna, som tål allt vad vädergudar och gäster kan tänka sig att utsätta dem för – och de kan mangla ut helt galna 126 dB. 3_SOUNDBOKS3.0BK1B_1920x1080.jpg

    En av anledningarna till att världens första Bluetooth-högtalare i prestandaklass har blivit en succé är ett nära samarbete med viktiga partner som HiFi Klubben. SOUNDBOKS säljer bara online, så de kan inte själva demonstrera produkterna för sina kunder. Jesper Theil Thomsen säger:

    ”Vår produkt ska upplevas: man ska se hur robust högtalaren är, hur högt den kan spela och hur lätt det är att ta ut batteriet. På så sätt är HiFi Klubben en fantastisk partner för oss. Deras medarbetare känner till vår historia, de använder själva produkten, förstår den och tar sig tid för kunderna. De ger den service som krävs. Det är en perfekt representation för vårt varumärke.”

    Det har överraskat SOUNDBOKS-VD:n hur stort varumärket HiFi Klubbens är utanför Danmarks gränser. Inte minst i Norge, där HiFi Klubben har gjort SOUNDBOKS till ett känt namn.

    ”Och det utan särskilt mycket aktivitet från vår sida. Det är sanslöst häftigt hur mycket förtroende folk har för dem och hur lång räckvidd de har.”

    Samarbetet mellan SOUNDBOKS och HiFi Klubben är lika gammalt som SOUNDBOKS. HiFi Klubbens grundare Peter Lyngdorf var den allra första investeraren. Peter Lyngdorf är ett känt ansikte i ljudbranschen, och de tre grundarna hade sett honom ett par gånger i Lydens Hus på Vesterbro i Köpenhamn. Platsen är en utvecklingsmiljö och gemenskap för ljudentreprenörer, där de hade sitt kontor det första året.

    ”Vi tog reda på när han skulle vara i huset igen, sedan träffade vi honom bara och sa: ’Du måste prata med oss’. Och det gjorde han,” säger CEO Jesper Theil Thomsen med ett leende.

    Vissa av HiFi Klubbens trogna kunder har svårt att se potentialen i en stor festhögtalare. De anser inte att det är särskilt mycket hifi över den. Frågar man ledningen på HiFi Klubben så är framgången med SOUNDBOKS ett tecken på att unga faktiskt vill ha ljudkvalitet och att SOUNDBOKS kan vara en inkörsport till ett liv med bättre ljud för de unga.

    ”Vi såg tidigt potentialen i SOUNDBOKS. Många av våra anställda började själva med ett par stora högtalare från Cerwin Vega, som en gång hade som slogan ’Loud is beautiful… if it’s clean’. I dag är SOUNDBOKS det varumärke de unga föredrar, men anledningen är densamma: högtalarna spelar bättre och mer imponerande än andra i samma kategori. Kom själv förbi och hör,” säger HiFi Klubbens VD, Christoffer Arensbach. Han har själv en SOUNDBOKS1 med serienumret 00037.4_SOUNDBOKS3.0BK1B_1920x1080.jpg

    Det är viktigt för SOUNDBOKS att bygga vidare på framgången på kärnmarknader som Danmark och Norge. På hemsidan står det att de har en ”mission att skapa en gemenskap som tänjer på gränserna för vad som kan hända när fantastiska människor och bra musik möts.” Den gemenskapen handlar inte bara om musik och fest. SOUNDBOKS vill också sprida glädje och hjälpa till där det behövs som mest. Som att donera högtalare till Udrejsecenter Sjælsmark, ett center för asylsökande som fått avslag på sin asylansökan – och till GAME Denmark, som ordnar idrottsaktiviteter för utsatta unga. Jesper Theil Thomsen säger:

    ”Vi började med målet att skapa den ultimata högtalaren för festivaler. Det är fortfarande vårt mål, men vi vill också vara ett livsstilsvarumärke och en gemenskap som utgör något bra i folks liv och i världen.” 2_SOUNDBOKS3.0BK1B_1920x1080.jpg