Hopp til innhold

DALI är på en mission
Kvalitet är viktigt när du bygger in ljudet

Inbyggnad och ljud i hifi-kvalitet kan absolut gå hand i hand anser Lars Worre, VD på DALI. Han ser alltför många produkter med en likgiltighet inför ljudet och anser att det behövs en mission i ljudets tjänst.

Resan har inletts för DALI både hemma i Danmark och ute i världen. Även om företaget står med båda fötterna i den nordjyska myllan, så finns det ingen brist på visioner och möjligheter: ”Vi är rätt nöjda med hur det ser ut på de olika marknaderna. Men det finns oändligt mycket som kan förbättras där ute, och det ger plats för fler och nya spännande möjligheter”, säger Lars Worre.

DALIs framgång beror inte bara på att den globala corona-krisen har fått folk att investera mer i sitt hem. Det beror också på en allt större estetisk medvetenhet hos kunderna, vilket bland annat öppnar upp en marknad för inbyggnad av äkta hifi-ljud. Ett mindre affärssegment där utvecklingen dock går rasande fort enligt Lars Worre: ”Du ser trenden i inredningsmagasin eller hemmafixarprogram, estetiken spelar en väldigt stor roll i hela Nordeuropa, där mörka vintrar och ett kyligt klimat gör att vi vistas mycket inomhus.”

Ljudet av en skurhink 

Affärsmannen i honom är nöjd, men ljudentusiasten är inte lika begeistrad. För även om inbyggnadsljud som fenomen är under utveckling så sker det alltför ofta med vad han själv kallar bedrövliga dussinprodukter. En del kunder går ut på nätet och köper mer eller mindre omedvetet inbyggnadslösningar som absolut inte kan jämställas med hifi där ljudet kommer i första hand. Många har kanske inte ens optimerats för att leverera maximalt i väggar och tak, säger Lars Worre:

”Vi vill såklart gärna sälja fler högtalare. Men det här handlar också om att musik har stor betydelse för folk, och jag kan bara konstatera att alldeles för många av de inbyggnadshögtalare som finns låter alldeles för dåligt. Det kan låta som när man bankar i botten av en skurhink”, beskriver akustikingenjören målande och fortsätter:

”Dessvärre har denna standard bidragit till att skapa en bild av att inbyggnadsljud inte kan låta bra. Det är branschen som bär ansvaret för att den här inställningen förekommer, eftersom många av de som har sålt och eventuellt installerat de här prylarna helt enkelt inte har varit ljudfolk. Det skapar en självuppfyllande profetia när mycket av det som skruvats upp här och där i realiteten är skräp.”

Möjligheterna till bra inbyggnadsljud är lika stora som med traditionell hifi. Och om du inkluderar det när du planerar inredningen kommer du att kunna dölja även väldigt stora inbyggda högtalare.

Möjligheterna till bra inbyggnadsljud är lika stora som med traditionell hifi. Och om du inkluderar det när du planerar inredningen kommer du att kunna dölja även väldigt stora inbyggda högtalare.

Möjligheterna till bra inbyggnadsljud är lika stora som med traditionell hifi. Och om du inkluderar det när du planerar inredningen kommer du att kunna dölja även väldigt stora inbyggda högtalare.

Ett u-land när det kommer till inbyggnadsljud

Nu vill Lars Worre och resten av DALI få bukt med den alltför låga standarden på inbyggnadsljud. Vi är ute på en mission i ljudets tjänst, berättar han och säger att han i över 40 år av sitt 54-åriga liv har sett sig själv som hifi-nörd. På senare år har DALI därför kontinuerligt utvecklat fler produkter inom inbyggnadsljud, även kallat Custom Install. Konsumenterna ska också förstå och veta att det gör gott för musiken, själen och livet i allmänhet att omge sig med bra ljud. Därför ska de också välja bra ljud om de redan värderar exempelvis design i hemmet högt, anser han:

”Bra ljud ska ha hög prioritet i den här estetiska och inredningsinriktade världen, men då måste ju folk först veta att det finns också. Vi hjälper dem gärna att förstå, samtidigt som vi inspirerar dem”, säger Lars Worre. Han jämför det här med att bygga in ljud med utvecklingen inom belysning.

”Förr i tiden hängde lampor i kablar eller stod på en fot. Det vara bara progressiva arkitekter som föreslog att lamporna skulle byggas in i tak och möbler. I dag är till exempel infällda spottar standard i alla nybyggda hem och alltså inget man lägger mycket tid på att diskutera”, poängterar han.

”Föregångslandet inom inbyggnadsljud är USA, där fenomenet är stort och man har varit igång i väldigt många år. Jag skulle tro att USA ligger 25 år före på det här området, och när man upplever branschen i USA får man lite av en déjà-vu från bilvärlden, där bekvämligheter som till exempel servostyring blev standard i amerikanska bilar medan det fortfarande var tokdyr extrautrustning i mitt hemland, Danmark. Men i dag kan du ju inte köpa en bil utan det”, säger Lars Worre och fortsätter:

”Jag tycker det är helt obegripligt att nya hus inte redan idag förbättras med högtalare i väggar och tak, eller åtminstone med kabeldragning för inbyggnadsljud. Det kostar i stort sett ingenting på byggnadsstadiet. Kalla det arrogant om du vill, men man kommer utan tvekan att se våra breddgrader anno 2021 som inbyggnads-u-land”, skrattar VD:n:

”Jag tror och hoppas att vi lugnt kommer att få se samma utveckling inom hifi. Inbyggt ljud ska ryckas upp från att vara något okänt och småexotiskt till att bli något som projekteras in i alla nya hus. Att göra den resan och ändra folks vanor tar år, men resan har börjat, och vi vill gärna finnas där för kunderna när utvecklingen sätter igång på allvar. I grund och botten är det ju sorgligt om folk inte har tillgång till ljud i bra hifi-kvalitet”, säger Lars Worre.

Även om många föredrar runda högtalare i taket så finns det inget rätt och fel. Om rummets arkitektur talar för fyrkantiga högtalare i taket finns det inget som står i vägen för det.

Även om många föredrar runda högtalare i taket så finns det inget rätt och fel. Om rummets arkitektur talar för fyrkantiga högtalare i taket finns det inget som står i vägen för det.

Även om många föredrar runda högtalare i taket så finns det inget rätt och fel. Om rummets arkitektur talar för fyrkantiga högtalare i taket finns det inget som står i vägen för det.

Ljud som hörs men inte syns

DALI har skapat PHANTOM-begreppet, som omfattar produkter utvecklade för inbyggnad av hifi-ljud, och det är inte så enkelt som det kanske låter. En grundregel inom akustik är att man måste veta hur högtalaren ska användas, till exempel hur stor volym som finns till hands, samt vilken form, placering med mera du arbetar med. Sedan sätter man folk på att utveckla utifrån de premisser som gäller, och det här är inga lätta projekt, förklarar Lars Worre.

Detta innebär att de bästa högtalarna i regel också är stora kabinetthögtalare. Men möjligheten till stora, djupa kabinett har man såklart inte i en högtalare som ska byggas in eller sitta på en vägg eller hänga i taket. Utmaningarna kräver nytänkande, säger Lars Worre: ”Man utvecklar inte bara en högtalare utan några satta begränsningar för att sedan stoppa in den i ett utrymme på fem-sex liter. Det duger inte. Du måste definiera layouten, vilket inte minst vid inbyggnad är en utmaning. I regel är utrymmet väldigt begränsat på djupet, och högtalarna måste passa in både praktiskt och rent visuellt efter en viss estetik. Därmed finns det inte heller oändligt med möjligheter när det gäller höjd, bredd och så vidare.”

Rent hifi-ljud på väggen och i taket

Som namnet antyder ska PHANTOM-serien helst vara osynlig för användaren. Samtidigt ska de ge en ren hifi-upplevelse. DALI har knäckt koden genom att bland annat hämta kunskap och inspiration och en del komponenter från sina övriga toppserier, medan andra är särskilt utvecklade för inbyggnadsmodellerna. Resultatet är fyra serier – två öppna och två slutna (med integrerad backbox) – som finns i olika storlekar och prisklasser.

”Ljudet har utvecklats fysiskt i en vägg eller ett tak, och är därför 100 procent optimerat för detta ändamål. Så vi vet att när kunden får hem produkten så låter högtalaren i möjligaste mån på samma sätt som vi tänkte att den skulle låta”, poängterar Lars Worre.

De minsta modellerna i E- och H-serien är öppna högtalare som har designats för tak och/eller vägg, samt med eller utan backbox. M- och S-serierna är crème-de-la-crème, slutna högtalare, som därmed också är avstämda för sitt eget kabinett innan de landar hos kunden. Detta eftersom DALI insisterar på att ha ett finger med i spelet hela vägen när det gäller premium-produkterna. Den största modellen, S-280, har höjd och bredd som en fullvuxen man, men är smal som en sylfid. ”Det är en stor högtalare, men den tar ju samtidigt upp noll kvadratmeter på golvet, och det är det som många efterfrågar, bland annat till högkvalitativa hemmabiografer”, säger Lars Worre.

Hela tanken med inbyggt ljud är att det ska vara svårt att få syn på. De minsta högtalarna i E-serien har designats för tak och vägg.

Hela tanken med inbyggt ljud är att det ska vara svårt att få syn på. De minsta högtalarna i E-serien har designats för tak och vägg.

Hela tanken med inbyggt ljud är att det ska vara svårt att få syn på. De minsta högtalarna i E-serien har designats för tak och vägg.

Satsar på inbyggnad av bra ljud

DALIs största kundgrupp är fortfarande de användare som prioriterar bra ljud och inte har något emot att ha stora högtalare framme. Lite som kaffe-älskare som investerar tusentals kronor i italienska kaffemaskiner och har maskinen framme för att de är både dekorativa och fyller en viktig funktion som kunden värdesätter. Många av de här mer audiofila kunderna har dock också börjat få upp ögonen för DALIs produkter till hemmabiografer och liknande där de inte vill kompromissa med ljudet, men gärna vill få undan tekniken. Precis som det heller inte syns några kablar och högtalare på väggar och golv i en riktig biograf.

I dag utgör inbyggt ljud globalt sett en mindre del av DALIs försäljning. Men andelen stiger stadigt och därför har Lars Worre och resten av DALI också fler produkter som står för dörren och som är särskilt framtagna för inbyggnad: ”Vi satsar på inbyggnad och vill gärna bidra till att sprida kunskap kring det”, säger han och fortsätter: ”Vi tror att vi kan nå de människor som sätter ljudet främst och som gärna vill veta att de som står bakom det har gjort det ordentligt.”

Därför kommer man att se fler produkter av den här typen från DALI under de kommande åren. Företagets planer kring inbyggnad är minst lika ambitiösa som de på traditionell hifi om du mäter procentuellt på utveckling, berättar DALI-chefen, som vill uppmana ännu fler att tänka på ljud när de bygger. Till exempel vid renoveringar och nybyggen: ”När vi ser vilken budget många har när de bygger om så kommer en investering i bra ljud i många fall att vara en försvinnande liten del i det stora hela. Så det är bara att göra. De här högtalarna kommer att sitta där under husets hela livstid och hjälper till att göra huset attraktivt och trevligt att bo i. Så det är bara att sätta igång.”

Alltid ärlig rådgivning!

Boka ett gratis möte

Vi vill ge dig vår fulla uppmärksamhet, så boka tid för en pratstund. Det kommer att ta mellan en halvtimme och en timme, samtidigt som det är gratis och helt utan förpliktelser.