Hopp til innhold

Bowers & Wilkins

Högtalarna från engelska Bowers & Wilkins är det verktyg man föredrar att använda i många av världens professionella inspelningsstudior. Erfarenheterna härifrån hjälper till att lyfta kvaliteten hos alla B&W-produkter ända upp i toppen av klassen oavsett pris. Det gäller även högtalare för iPod och streaming.

  • Avancerad teknik
  • Raffinerad design
  • Från kompakta modeller till extrem High End
  • Många lösningar för iPod, trådlös streaming m.m.
  • Suveränt urval av inbyggnadshögtalare
Filter och sortera

121 produkter

Visar 42 produkter utav 121

Högtalarteknik i världsklass

Engelska Bowers & Wilkins har sedan starten 1966 stadigt arbetat sig uppåt, och man har idag en position som en av världens största tillverkare av kvalitetshögtalare. En B&W-högtalare är en extremt avancerad och genomarbetad produkt som alltid ligger i klassens absoluta topp både när det gäller finish och teknisk konstruktion. Det gäller både traditionella högtalare och nya kategorier som t.ex. allt-i-ett-högtalare för iPod, där B&W redan från början tog täten med ikonen Zeppelin.

Toppkvalitet till PC, streaming och bärbar musik

B&W var några av de första på marknaden att se iPod och streaming som seriösa Hi-Fi-musikkällor. Den ursprungliga Zeppelin har sedan länge blivit trådlös via den smarta AirPlay-tekniken, och familjen har fått tillökning i form av läckra hörlurar, avancerade datorhögtalare och andra trådlösa AirPlay-högtalare som alla har det fina B&W-ljudet gemensamt. Dessa New Media-produkter tar dig alltid direkt till en framtid där kompakt användarvänlighet är lika självklar som suverän ljudkvalitet.

Kanonljud i vägg och tak

Tycker du att bra ljud ska höras men inte synas? Då har du ovanligt god hjälp av B&W som har ett helt suveränt urval av inbyggnadshögtalare för alla ändamål. Du t.ex. kan få små och prisbilliga modeller som kan ge dig bakgrundsmusik från taket i badrummet. Och i den andra änden av skalan finner du exklusiva High End-inbyggnadshögtalare för både musik och hemmabio. Här får du kompromisslös ljudkvalitet som utan problem kan mäta sig med de finaste traditionella systemen.

Lyssna på proffsen – de lyssnar på B&W

Oavsett om du gillar akustisk eller elektrisk musik kommer du att vara väl rustad med ett par B&W-högtalare, och du hittar dem i budgetklassen och ända upp till den extrema High End-klassen. B&W är äkta allroundare som lockar fram både detaljer och musikalitet i alla inspelningar. Det här är anledningen till att professionella ljudtekniker över hela världen sedan länge har tagit till sig Bowers & Wilkins som favoritverktyg, t.ex. legendariska Abbey Road Studios i London, där Beatles, Pink Floyd, U2 och en rad andra världsnamn har spelat in. En bättre kvalitetsstämpel kan du nästan inte få. 

 

HiFi Klubben x Bowers & Wilkins:

Om man söker på högtalare från Bowers & Wilkins online är det framför allt två ord som dyker upp: ikonisk och legendarisk. Läs här hur den engelska högtalartillverkaren uppnådde sin kultstatus.

Bowers & Wilkins har tillverkat många prisbelönade högtalare genom tiderna. Men flaggskeppet i deras portfölj är den ikoniska 800-serien som nästan är den enda framgångsrika High End-högtalarserien på marknaden. Det finns en god anledning till det. Företagets filosofi är nämligen fortfarande densamma som grundaren John Bowers stod för: att alltid vara innovativ. Att alltid utveckla något nytt, använda nya material och nya tekniker. Därför har B&W hela 65 anställda ingenjörer, och deras finaste uppgift är att säkra 800-seriens legendstatus. Så när en ny generation av 800-serien landar i butikerna kan man vara säker på att alla material och komponenter är genomtestade och optimerade där det var möjligt. Andy Kerr, produkt- och marknadsföringsansvarig på B&W, säger:

”800-serien förkroppsligar allt vi kan. Det är den som har hjälpt oss att nå framgång över tid. Många kunder som har köpt en högtalare i 800-serien uppgraderar när vi lanserar en ny generation eftersom de vet att vi förbättrar prestanda avsevärt för varje generation.”

När en ny 800-serie väl lanseras får B&W:s andra högtalarserier också nytta av den nya tekniken. Ett välkänt exempel är de gula mellanregister- och baselementen av Kevlar, som B&W fick patent på 1974. Snart återfanns materialet i alla B&W-högtalare och gjorde dem lätta att känna igen. När B&W 2015 lanserade den senaste generationen av 800-serien var Kevlar utbytt mot ett nytt material: Continuum. Till beteendet påminner det om Kevlar, men utgör en förbättring då stående ljudvågor dör ut snabbare. Än en gång har tekniken spridit sig till B&W:s övriga högtalarserier. 4_BWFORMATIONDUOWH_1920x1080.jpg

B&W:s passion för kvalitet matchar HiFi Klubbens. Det är nog en av de främsta anledningarna till att samarbetet mellan företagen har fungerat så bra i över 30 år. Men samarbetet ger också HiFi Klubben en praktisk fördel: B&W opererar i stor skala. De levererar produkter i god tid och har kapacitet att tillgodose stor efterfrågan. När HiFi Klubben lanserar nya produkter sker det i nära samarbete med B&W för att säkerställa att butikerna har de lager de behöver. Andy Kerr säger:

”B&W lägger mycket tid på att säkerställa att våra produkter håller högsta kvalitet. Det är något en organisation som HiFi Klubben, som säljer många produkter, uppskattar. Det sista de behöver är missnöjda kunder som klagar över produkter som inte fungerar. När man köper från oss är man garanterad hög kvalitet och standard.”

En stor högtalartillverkare som B&W tänker långsiktigt när de tar fram sina produkter. Detsamma gör HiFi Klubben när det handlar om att identifiera vilka tendenser och mönster kunderna följer på den europeiska marknaden. Andy Kerr säger:

”På HiFi Klubben har de alltid varit riktigt bra på att förstå kundens behov och sälja lösningar som gör kundens liv lättare. De ger oss råd när de ser en möjlighet att utveckla produkter som kan bli en del av ännu en populär lösning.”

Ett exempel är utvecklingen av Formation-serien, B&W:s trådlösa musiksystem. Andra aktörer som Sonos, Denon HEOS och Bluesound har lyckats bra på den trådlösa marknaden, och B&W vill också vara med. HiFi Klubben kan marknaden och var en given sparringpartner.

”Tidigt i processen visade vi HiFi Klubben designen bakom stängda dörrar. Självklart ville vi inte att några kunder skulle se produkterna i det läget, men det var väldigt nyttigt för oss att kunna lufta våra tankar om produkter som Formation Wedge och höra vad HiFi Klubben tyckte,” säger Andy Kerr.1_Old-800-series_1920x1080.jpg

Som tillverkare med ett väldigt brittiskt arv, som har gjort högtalare för engelsktalande länder, har det varit viktigt för B&W att få en inblick i vad kunder på andra marknader föredrar. Efter flera års press från Skandinavien blev B&W äntligen övertygade om att göra en vit version av den eleganta kompakthögtalaren CM1. De första åren tillverkades den vita modellen uteslutande åt HiFi Klubben och såldes bara i Skandinavien. Det tog några år, men sedan började resten av världen köpa vita högtalare. I dag finns alla B&W-högtalare i vitt.
Kanske höll B&W tillbaka angående den vita färgen för att de drog sig till minnes ett experiment på 1980-talet. Andy Kerr berättar:

”Då fick vi veta att vitt ska doseras. Vi gjorde allt vitt på Matrix 801, den största modellen i 800-serien. Käglan på toppen var det enda som fick behålla sin naturliga färg. Det såg märkligt ut. Den liknade en luftkonditionering. Senare lärde vi oss hur mycket vitt som krävs för att passa den europeiska smaken.”

Produkt- och marknadsföringschefen, som alltid har varit väldigt musikintresserad, är väldigt glad över att ha sin favoritprodukt stående hemma i vardagsrummet. Ett par 800-högtalare. Han säger:

”Det bästa vi gör är att skapa en högtalare som inte låter som en högtalare. Det är en lögndetektor, det ultimata fönstret mot musiken. Ju mer du kan föreställa dig att du inte lyssnar på en högtalare, utan på Bob Dylan – eller vem som nu än finns i rummet med dig – ju bättre är det. 800-serien är enligt min åsikt den högtalare som kommer närmast idealet.”