Hopp til innhold

NAD

NAD är ett av Hi-Fi Klubbens mest älskade märken, och det är ingen tillfällighet. De lägger nämligen manken till för att ge dig ljudkvalitet och råstyrka för varenda krona. Gillar du tungt ljud utan bling, överflödiga knappar och andra lustigheter så kommer du inte undan NAD!

  • Maximalt fokus på ljudkvalitet och råstyrka
  • Lösningar till både musik, hemmabio och iPod
  • Både budgetklass och High End
  • Enkel och funktionell design
  • En rad modeller kan uppgraderas med moduler

HiFi Klubben x NAD:

I hifi-branschen kan man säga att NAD och HiFi Klubben är blodsbröder. Med 40 års gemensam historia har de två organisationerna ett samarbete olikt något annat.

NAD var ett kärnmärke hos HiFi Klubben praktiskt taget från start. New Acoustic Dimension, som NAD stod för, skapades som ett kooperativ och drevs under många år av distributörer och folk med insikt i återförsäljning. Folk som ville ge sina kunder bättre elektronik och som kunde berätta för produktutvecklarna precis vilka produkter som skulle sälja på marknaden. 1980 satt Gord Simmonds, NAD-distributör i Nordamerika, och Peter Lyngdorf tillsammans i produktkomittén och pratade om vilka produkter de behövde. Så inleddes deras samarbete.

”Peters affärsmodell var beaktansvärd och unik bland distributörerna. Vi andra var väldigt traditionella och hade ett nätverk av oberoende återförsäljare som vi fick övertyga om att ta in våra produkter. Peter kringgick systemet genom att ha egna butiker,” berättar Gord Simmonds, CEO i Lenbrook, som äger NAD.4_BLSPOWERNODE2IWH_1920x1080.jpg

Utifrån en global måttstock är NAD ett mindre företag som konkurrerar med giganter. Därför är det guld värt för dem att ha en partner som tack vare historiken och det nära samarbetet behandlar NAD som sitt eget varumärke. Nya NAD-produkter blir snabbt en del av HiFi Klubbens sortiment och NAD-teamet får snabbt veta vad kunderna tycker om produkterna. Om det uppstår minsta problem med en produkt får NAD veta det med detsamma så att de kan lösa det.

Gord Simmonds säger:
”Vi har alltid lyssnat mycket på vad de behöver till sina butiker. Och de håller oss informerade om den europeiska marknaden, där vi har hälften av vår försäljning.”

HiFi Klubben är också bra på att upptäcka trender och förändringar på marknaden tack vare den nära kontakt de har med kunderna. Ett exempel är musikstreaming, som var helt nytt för bara 10 år sedan. HiFi Klubben var snabba med att prata med NAD om plattformar för det här ändamålet.

”Det ledde till Bluesound, som är en del av Lenbrook, men ett koncept som väcktes till liv genom en dialog med HiFi Klubben,” berättar Gord Simmonds och fortsätter:

”En annan riktigt intressant del av samarbetet är att Peter Lyngdorf och hans team är involverade i flera olika aktiviteter inom ljudets värld. Som den nya förstärkartekniken Purifi, som Peter Lyngdorf är investerare i. Vår NAD M33-förstärkare är den första produkten på världsmarknaden med Purifi-teknik.”

De grunder HiFi Klubben som företag startades på skapade en del ståhej i den danska hifi-branschen på 1980- och 1990-talet. Men bland NAD-distributörerna var Peter Lyngdorf känd som en föregångsman som gick all-in på sin idé. Det här var ett engagemang som enligt Gord Simmonds har smittat av sig på HiFi Klubbens kultur:

”När de tror på något så kör de på det.”

Hans erfarenhet är att danskarna generellt sett är mer progressiva, medan kanadensarna går mer eftertänksamt fram. Det här är två tydliga och starka kulturer där de i NAD:s och HiFi Klubbens fall är kapabla att förstå och hantera skillnaderna:

”De knuffar oss lite längre fram än vi skulle ha nått på egen hand. Streamingdelen och moderniseringen av vårt varumärke är ett gott exempel. Vi kunde erbjuda något nytt, och HiFi Klubben sa: Varför inte sätta igång innan andra gör det? Varför inte ställa hifi-industrin på ända genom att börja streama med hög upplösning? Vi var först på marknaden och är mäkta stolta över det. Det har varit fantastiskt för oss.”2_NADM10BK_1920x1080.jpg

HiFi Klubben ägde NAD från 1992 till 1999. Vid den tidpunkten ville HiFi Klubben återgå till rötterna och letade efter rätt köpare. Det var helt rätt att den nordamerikanska NAD-distributören köpte företaget: NAD hade ett stort fokus på hemmabioreceivrar, och här var den amerikanska marknaden viktig:

”HiFi Klubbens ledning var förutseende. De visste att NAD skulle konkurrera på en marknad som höll på att förändras och som drevs av nya affärskategorier. Jag tror att de kände att om produktutvecklingen fortsatte att ske från Europa så skulle den halka efter.”

Det är inte konstigt att Gord Simmonds kan hjälpa till att berätta hur HiFi Klubbens ledning tänkte 1999. De två företagen vet nästan allt som finns att veta om sin samarbetspartner, och ord som förtroende och öppenhet nämns gång på gång under samtalet. De rår om varandra. Det är den sortens inbyggt förtroende som uppstår när man har varit sammanvävda så länge och samtidigt har varit fullständigt transparent.

”Vi är inte perfekta. Det har skett saker genom åren där HiFi Klubben har fått betala för våra fel. Och de har fattat beslut som inte var i vårt bästa intresse. Men vi har alltid kunnat prata om saker och ting och ta fram en plan. I slutändan har vi ett samarbete som är ännu starkare i dag. De första 40 åren har varit fantastiska och vi ser fram emot vad kommande år erbjuder.”

66 produkter
66 produkter
    NAD M10 Musikanläggning med streaming
    Musikanläggning med streaming
    29 998:- / st.
    NAD C328 Förstärkare med Bluetooth
    Förstärkare med Bluetooth
    5 998:- / st.
    NAD AMP1 Stereoförstärkare med streaming
    Stereoförstärkare med streaming
    5 698:- / st.
    NAD C268 Effektförstärkare
    Effektförstärkare
    8 998:- / st.
    NAD D3045 Förstärkare med Bluetooth
    Förstärkare med Bluetooth
    7 998:- / st.
    NAD C338 Stereoförstärkare med streaming
    Stereoförstärkare med streaming
    6 998:- / st.
    NAD C388 Förstärkare med Bluetooth
    Förstärkare med Bluetooth
    17 998:- / st.

    Tungt ljud i mer än 40 år

    Ända sedan deras lilla gråa 3020-förstärkare ryckte undan mattan under den etablerade Hi-Fi-branschen 1977 har NAD stått för marknadens bästa ljud till priset – oavsett prisklass. NAD handlar inte om bling och enkla lösningar. Allt som finns är det som behövs – och inget mer! I gengäld blir det pengar över till att göra saker och ting på rätt sätt. Med NAD:s unika MDC-moduler kan en rad modeller till och med uppgraderas så att du inte behöver byta ut hela apparaten för att få de senaste funktionerna.

    Skapad för verkligheten

    Data på pappret är en sak, verkligheten en annan. En NAD-produkt tas fram för att spela riktig musik i högtalare ute i verkligheten – inte sinustoner i ett laboratorium. Det betyder kvalitetskomponenter, tokstarka strömförsörjningar och en konstruktion där varje teknisk lösning andas ljudkvalitet. En av dessa är den unika PowerDrive-tekniken som får en NAD-förstärkare att spela både högre och renare än konkurrenterna i samma klass. Så var det när den legendariske chefkonstruktören Bjørn Erik Edvardsen gjorde 3020-stärkaren – och så är det än idag!

    Dina öron ljuger aldrig

    NAD-ljudet är alltid otroligt rent, dynamiskt och medryckande, oavsett om du lyssnar på musik i stereo eller avnjuter flerkanaligt surroundljud i din hemmabio. Varje NAD-produkt ända från allt-i-ett-högtalare för iPod till tunga High End-förstärkare har tagits fram för att ge dig ljudupplevelser i särklass. Så glöm allt det där om specifikationer och förlita dig på dina öron!