Exklusivitetsavtal har varit en av hörnstenarna i HiFi Klubbens strategi, och är det fortfarande i Skandinavien. Genom att fokusera på ett fåtal märken som man är exklusiv återförsäljare för, så kan man uppnå en större volym på varje enskilt märke än marknaden annars skulle kunna generera. På så sätt säkerställer HiFi Klubben låga, konkurrenskraftiga inköpspriser från leverantören. Samtidigt som HiFi Klubben själv överlever trots att produkten säljs till priser som kan konkurrera med näthandel i hela Europa. Men den här strategin utmanades av Sonos ambitioner att växa.
”Sonos ägs av aktiefonder som vill ha tillväxt och har investerat ett tresiffrigt miljonbelopp i dollar som de vill ha avkastning på i framtiden. Vi hade Sonos exklusivt i Skandinavien under många år och har gjort det bra, men de var tvungna att nå ut med större bredd,” berättar styrelseordföranden.
Men det har visat sig att det inte är något problem att HiFi Klubben inte längre har ensamrätt på att sälja Sonos i Skandinavien. Även om Sonos har nått sitt mål och i dag är aktienoterade så har de fortfarande kontroll över företaget, och varumärket har inte blivit urvattnat av att de växt. Samtidigt frodas HiFi Klubben bredvid konkurrenterna och lyckas matcha priserna även med den utökade garanti och service som erbjuds till kunderna.