Slut ögonen och föreställ dig att du är ljudtekniker och ska spela in ditt favoritband. I dag är det en akustisk inspelning där varje medlem i bandet spelar på ett akustiskt instrument utan någon form av förstärkning. Det är ett speciellt tillfälle, för normalt sett spelar det här bandet högt och hårt och de uppträder i vanliga fall på arenor eller i andra konsertlokaler. Men i dag är ni i en gammal kyrka med fantastisk akustik, och du vill att inspelningen ska återskapa en känsla av den atmosfär bandet och kyrkan skapar tillsammans. Egentligen önskar du att hela världen kunde vara i den här kyrkan och lyssna på det här fantastiska bandet som gör något helt unikt på en unik plats.



För att i största möjligaste mån fånga känslan av att vara här ställer du inspelningsutrustningen rakt framför bandet, precis i mitten. Och nu placerar du ut två mikrofoner, en på vänster och en på höger sida. Du ser till att ställa dem helt symmetriskt i förhållande till varandra, med dig själv som mittpunkt. Du trycker på några knappar, ger tecken, och bandet börjar spela. Gitarristen sitter en smula till vänster, basisten lite till höger. Precis i mitten, lite framför de andra, sitter sångaren.
Tre timmar senare har du bevittnat den bästa live-session någonsin. Ännu bättre än Nirvanas ”Unplugged in New York”! Och det bästa av allt: Du spelade in det! Bandet har lämnat byggnaden, men du är fortfarande i extas och vill höra vad du spelade in. Du mixar lite snabbt och mastrar inspelningen innan du placerar dina högtalare på precis samma plats som mikrofonerna hade. Du sätter dig i din stol igen och trycker på play. Och på ett magiskt sätt är bandet tillbaka! De sitter på samma platser och spelar precis samma live-session igen. Du kan nästan se varje medlem sitta på sina stolar igen! Om du sträcker dig efter dem kan du nästan röra vid dem! Så realistiskt känns det. Du hör inte bara samma musik som spelades för ett par timmar sedan – du kan faktiskt se bandet spela den för dig.



Två omvända mikrofoner i ditt vardagsrum
Du blir kanske överraskad över att det här inte är en ljudteknikers drömscenario. Det är verkligt, och om du försöker se dig själv som den här ljudteknikern kan det hjälpa dig att förstå ditt eget stereosystem. Det hjälper dig också att förstå varför dina högtalare ska placeras väldigt noggrant i ditt rum. Så snart du har lyssnat på din stereoanläggning korrekt konfigurerad kommer du aldrig att gå tillbaka.
Främsta anledningen till att tvåkanalsljud existerar, att musik skapas för två högtalare och att många har en stereoanläggning där hemma är att det låter oss ”se” bandet, sångaren, trion, kvartetten eller symfoniorkestern som spelar. Faktum är att dina två högtalare är två omvända mikrofoner som spelar upp musik istället för att spela in den. Därför kan du i princip spela in ett band med två mikrofoner och sedan byta ut mikrofonerna mot högtalare. De kommer att spela precis samma ljud som bandet spelade. De kommer att spela med samma ton och klang, med samma ljudstyrka och med samma akustiska egenskaper som bandet hade om vi hade två perfekta högtalare (teoretiskt sett, får vi erkänna).
Om du konfigurerar dina högtalare korrekt kan du höra och se precis hur ditt favoritalbum spelades in eller hur din favoritkonsert spelades. Vi kallar detta för soundstage eller stereobild. Den här effekten är tydligare på musik som spelats in naturligt, som en jazztrio eller bluegrass-grupp, men principen gäller all slags musik, från klassiska konserter till episka rockproduktioner eller blankpolerade popsinglar.
Hur musiken låter i stereo tas fram väldigt noggrant när albumet produceras, och rätt högtalarkonfigurering får dig närmare den ursprungliga musikaliska visionen. Den här effekten är lika mycket psykologi som akustik. Du ska tro att det står ett band i ditt hem. Det är därför vi placerar högtalarna så långt ut i rummet, vilket du kommer att märka. Det gör plats för ett band bakom dina högtalare. Eller rättare sagt: framför dina mikrofoner.
Rummet spelar med
Det finns också en annan anledning. Rummet spelar nämligen också en enormt stor roll för hur din musik låter. Varje ton, ackord, trumvirvel och sångrad återspeglas, dämpas, förvrängs och förstärks nästintill oändligt av dina väggar, möbler, fönster och till och med dig själv. Det betyder att du inte bara hör musiken från dina högtalare, utan också från alla andra riktningar med en viss fördröjning. Det förvränger ljudet och får vissa frekvenser att bli starkare än de borde vara, medan andra blir svagare.
Resultatet är att din favoritmusik låter annorlunda i ditt hem än när de spelades in. När du placerar dina högtalare med precision minimerar du den här effekten men den kommer aldrig att försvinna helt. Det här är inte något dåligt – vi behöver reflexionerna från rummet för att få musiken att låta mer levande och verklig. Att lyssna på högtalare i ett helt tyst rum, till exempel i en anekoisk kammare på ett universitet, skulle vara en dödstråkig musikupplevelse.



Så placerar du dina högtalare för att få bästa möjliga ljud
1. Ta god tid på dig. Att hitta rätt placering för dina högtalare kan lätt ta merparten av en dag, och du behöver fortfarande göra små justeringar senare. Det tar tid att höra skillnaden. Sprid ut projektet över en helg, kanske en hel vecka.
2. Ta pauser. Dina öron blir trötta och då kan du inte höra de små skillnaderna längre. Det är helt normalt. Gör något annat utan musik och fortsätt senare.
3. Starta med det lilla och gör det stora senare. Börja med enkla, raffinerade låtar när du ska lyssna kritiskt. Låt dig själv höra nyanserna mellan strängarna på en gitarr, tangenterna på ett piano, en sångares andetag. Prova sedan hög, aggressiv rock eller klassiskt efteråt. De här låtarna är självklart lika viktiga som de enkla, men det är bättre att börja med de små nyanserna.
4. Använd en realistisk ljudstyrka. Varje album och varje låt har sin egen optimala ljudstyrka, där varje instrument och varje musiker låter verkliga. Tänk på hur mild en äkta akustisk gitarr skulle låta, eller hur kraftfull en äkta konsertflygel är. Varje låt kommer att låta bäst vid sin optimala ljudstyrka, men kom ihåg att vara rädd om öronen!
5. Allt handlar om rösterna. Våra öron har utvecklats under tusentals år för att lyssna efter människoröster. Du hör varje liten nyans, varje accent med detsamma. Att lyssna efter röster är det viktigaste verktyg du har. När rösterna låter som verkliga, äkta människor kan du lita på att resten av instrumenten också kommer att låta realistiska. Lyssna efter röstens storlek när du reglerar ljudstyrkan. Om det fortfarande låter som en äkta människa så är du på rätt spår. Om det låter som en jätte bör du sänka ljudnivån.
6. Kom ihåg att varje hifi-system i varje prisklass har utvecklats med fokus på realism. Allt utvecklarna har gjort och allt du kommer att göra i den här guiden görs för att skapa illusionen att det är riktiga, levande människor som spelar på riktiga instrument i ett äkta rum i ditt eget hem.



Lyssningsrum utan möbler
I den här guiden kommer vi att föreställa oss att du har ett dedikerat lyssningsrum där du kan göra vad du vill med din stereoanläggning. Det finns inte några andra möbler än stolen du sitter och lyssnar i, och rummet har inte någon annan funktion än att skapa den optimala inramningen för behaglig musiklyssning. De flesta människor placerar naturligtvis sin stereoanläggning i vardagsrummet, vilket betyder att de måste ta hänsyn till möbler, dekorationer, TV:n och den generella estetiken i rummet. Prova att använda guiden så gott du kan utifrån din egen situation. Vi kommer att ge fler tips för det verkliga livet senare. Just nu har vi två högtalare, en förstärkare och några ljudkällor, till exempel en streamer och en skivspelare. Vi väntar med subbasen till senare.
I det här exemplet har vi ett rektangulärt rum med ett platt tak. Låt oss säga att sidoväggarna är 7 meter och väggen bakom är 4 meter. En bra utgångspunkt är att applicera tredjedelsregeln på rummet: I det här fallet betyder det att 7 meter delat med 3 är 2,33 meter. Så börja med att dra ut dina högtalare 2,33 meter från den väggen bakom (den vägg din stol vetter mot). Vi har vår lyssningsstol i mitten av rummet, så cirka 3,5 meter från högtalarna. Börja med att skapa en liksidig triangel med din stol och högtalarna. Avståndet mellan din stol och den vänstra högtalaren ska vara detsamma som avståndet mellan din stol och den högra högtalaren. Det här avståndet ska vara detsamma som avståndet mellan högtalarna. Låt högtalarna peka rakt framåt för tillfället. Markera den här punkten på golvet, det här är din utgångspunkt.
I teorin borde din stereoanläggning låta hyfsat balanserat. Varje ton och varje frekvens borde spela med ungefär samma ljudstyrka. Testa det här med olika låtar. Lyssna på ett par pianolåtar. Prova en låt med kontrabas. Det slutgiltiga målet är att varje baston ska spelas med samma ljudstyrka.
Hitta den kraftfulla basen
Börja med att stå i din lyssningsposition och rör dig fram och tillbaka. Du kommer att lägga märke till att frekvensresponsen på dina högtalare förändras, och basen kommer antingen att bli bättre eller sämre. Leta efter den punkt där varje ton låter balanserad och jämn. Men än viktigare: Leta efter den punkt där basen låter djup och kraftfull. När du har hittat ett bra ställe, placera din lyssningsstol där. Kom ihåg att vi ska få din anläggning att låta realistisk. Som riktiga människor, ett riktigt band, en riktig orkester. Bry dig inte om ifall du inte kan få basen att låta som om du är på en klubb. Vi kommer till subbasar senare.
Ta en paus! Nu har du haft lite skoj med hög bas och tunga gitarrer.



Dags för mjuka nyanser och detaljer
Välj ett par enkla låtar. En sångare med ett piano eller en gitarr. Inte mycket mer. Sitt framför dina högtalare och lyssna. Spela som alltid på en realistisk ljudnivå, ungefär så högt som en riktig musiker skulle spela. Du bör höra rösten komma direkt från området mitt mellan dina högtalare, strax bakom dem.
Prova att flytta dina högtalare en liten aning närmare varandra, så kommer rösten att ändra sig till en punkt istället för en generell riktning. Förr eller senare kommer du att få en känsla av att det finns en person framför dig. Du kommer inte att kunna se dem, men du kommer nästan att kunna röra vid dem.
Välj en annan låt. Något med ett band eller en trio. Lyssna igen, vid en realistisk ljudnivå. Bandet borde låta som ett riktigt band som spelar i området mellan dina högtalare. Flytta dina högtalare en aning ifrån varandra tills du kan ”se” en tydlig skillnad mellan gitarristen till vänster och basisten till höger. På många inspelningar har trummorna placerats bakom sångaren, och om du konfigurerar din anläggning ordentligt kan du höra en skillnad i djupet. Se upp så att du inte placerar högtalarna för långt ifrån varandra. De ska fortfarande låta som en enhet, inte som två separata ljudkällor. Du märker när det händer eftersom sångarnas röster låter ihåliga och spöklika.
Om du flyttar högtalarna närmare varandra kommer du att höra att ljudet av rösterna blir varmare, större och tar mer plats i rummet. Men om du flyttar dem för nära varandra kommer resten av instrumenten att fylla ut mitten och göra stereobilden diffus. Lägg lite tid på att hitta en bra balans mellan ett enormt brett ljudområde och en intim, realistisk, centrerad bild.
Eftersom du har valt din lyssningsposition för bästa basåtergivning bör du vara nöjd med balansen i ljudet. Men du kan prova att flytta dina högtalare närmare in mot väggen bakom för att få lite mer bas, eller längre ut i rummet för ett tunnare ljud. Om du inte kan flytta din stol för att få det rätta ljudet är det här en bra lösning. Var försiktig, för om högtalarna hamnar för nära väggen kan din känsliga stereobild bli platt. Kom ihåg att din favoritsångare ska få plats bakom dina högtalare.



Gör samma sak i ditt vardagsrum
På det här sättet kan du placera ut ditt stereosystem om hela rummet är tomt och du kan göra vad du vill. Men bara lugn, principen är densamma i ditt vardagsrum! Läs instruktionerna grundligt och prova möjligheterna i ditt eget vardagsrum.
Allvarligt talat, prova! Dra ut högtalarna i mitten av rummet och få dem att låta fantastiskt. Med all sannolikhet kommer du att sitta mycket närmare väggen bakom än i vårt teoretiska lyssningsrum, men det är helt okej. Du kommer att höra mer bas från högtalarna på det sättet, så prova att flytta högtalarna närmare dig själv. Prova att hitta den optimala balansen mellan bästa möjliga stereobild och det faktum att det är ditt vardagsrum där andra viktiga saker också sker.
“Du kan också ställa dina högtalare på filttassar så att du lätt kan flytta dem fram och tillbaka. När du sätter på en nyinköpt platta kan du flytta dem till det perfekta läget och få en kväll med fantastisk musik. När du lyssnat färdigt kan du knuffa tillbaka dem igen. Den skillnad som placeringen gör är hundra gånger större än skillnaden mellan filt, gummi eller spikes.
5 enkla steg
- Dela upp ditt rum i tredjedelar och placera dina högtalare en tredjedel ut i rummet. Placera dem cirka tre meter från varandra för tillfället.
- Spela musik och flytta dig fram och tillbaka i rummet för att höra var du har den bästa basen. Varje baston du hör bör ha samma ljudstyrka. Basen ska låta balanserad och kraftfull. Placera din lyssningsstol där basen låter bäst.
- Mät avståndet mellan dig och högtalarna. Placera högtalarna med samma avstånd sinsemellan. Du bör få en liksidig triangel. Rikta högtalarna mot dina öron.
- Lyssna på ett par enklare låtar med sångare. Flytta dina högtalare närmare eller längre ifrån varandra tills rösterna kommer från området mitt mellan dina högtalare. Det ska vara en tydligt definierad punkt, som om du kan röra vid personen som står där.
- Med små justeringar, flytta dina högtalare närmare in mot den bakre väggen för mer bas eller längre ut i rummet för ett mer balanserat ljud. Gör detta tills du får ett avslappnat, balanserat och realistiskt ljud. Gör det här medan du lyssnar på samma, varierande musik.