HiFi Klubben

Gå till innehåll
lokala erbjudanden Gör ett klipp på utställningsmodeller, utgående produkter och restlager från alla våra butiker. Läs mer

HiFi Scenen Talks – Tina Dickow

"Vi måste få musiken levande igen"

Redan som barn blev Tina Dickow matad med kärlek till musikens liv och nyanser. Och på sitt 10:e album Whispers bygger hon tillsammans med sin ljudnörd till man broar mellan en varm, organisk produktion och ett renodlat låtskrivande. För det är farligt när musiken komprimeras till döds, anser hon.

Tina Dickow - WhispersTina Dickow - Whispers
Lyssna på albumet på Spotify / WiMP

Hennes far gick bort och satte på en av sina vinylplattor. Det var ofta Pink Floyd eller någon klassisk utgåva från Deutsche Grammophon. Sen satte han henne i knät och underströk än en gång hur viktigt det var att de satt mitt i rummet. Så började musiken spela.

Tina Dickows allra första minnen som rör musik är nära knutna till hennes fars entusiasm för ljud. I hennes barndomshem hade han inrett ett särskilt rum som var vigt åt den heliga lyssningsupplevelsen – här stod två stora högtalare, och runt om låg en massa ljudutrustning. Och medan musiken strömmade ut pratade han oavbrutet om alla små detaljer.

Men det var inte det fina ljudet som sådant som grep tag om henne. Det var de uppriktig låtarna. Så det var först när Tracy Chapman gav ut sitt debutalbum 1988 som far och dotter fann en gemensam mötespunkt: låtar med en skälvande äkthet, som hade stöd av en väl genomarbetad produktion. Senare utvidgade namn som Björk, Beck och Radiohead hennes inre ljudpalett. Och även om hon vidhöll att det främst handlade om låtarna, så fanns hennes fars kärlek till ljudet där i bakhuvudet när hon gick in i studion för att spela in sitt debutalbum 2001. 

Tracy ChapmanTracy Chapman - Tracy Chapman (1988)

”När ens föräldrar går in för något känner man pliktskyldigt att man själv också bör göra det. Jag tyckte att det var min skyldighet att ha bra ljud. Så när jag famlande gav mig i kast med mitt första album var det en sak jag inte ville kompromissa med: ljudet. Det skulle spelas in på band och följa konstens alla regler. Så det blev en ganska dyr debutplatta. Men vi fick med en låt på CD:n som följde med den Hi-Fi-tidning som min far prenumererade på, och det var jag sanslöst stolt över”, berättar Tina Dickow.

När hennes låtar under de följande åren fick god respons, följde ambitionen att spela in de radiohits som kunde bädda för ett internationellt genombrott. Men det här var något som skar i öronen på traditionalisten Dickow.

”Som musiker utkämpar man konstant The Loudness War. Man kan sitta och lyssna på en massa gamla låtar och drömma om att ens egna plattor ska låta lika okomprimerade och levande. Men så snart man jämför med Kelly Clarkson, så hör du hur allt försvinner för att allt annat ligger så högt. Om man har ambitioner att spelas i radio måste man prångla ut musiken på bekostnad av ljudkvaliteten”, förklarar Tina Dickow, och konstaterar sedan:

Den här gången ville
jag inte kämpa med
sådana aspekter.
Tina Dickow om 'The Loudness War'

”Den ambitionen har vi inte haft med det nya albumet. Den här gången ville jag inte kämpa med sådana aspekter. Nu är vi istället inställda på att säga: Nu räcker det. Vi måste se om vi inte kan få musiken att kännas levande igen, och få med lite fler nyanser, istället för att den bara ska låta högt på radio. Jag tror den tillplattning av musiken som pågår hela tiden är farlig för våra hjärnor. Det är så många detaljer och så mycket djup som våra öron aldrig får uppleva. Vi får bara ett ljud, som är helt platt och odynamiskt”, fastslår Tina Dickow.

På sitt nya, tionde album Whispers har hon slutat fundera över vad andra kan tänkas vilja ha – även när det gäller ljud och produktion. Och för första gången i sin karriär har hon haft möjlighet att låta inspelningsprocessen ta den tid den tar, steg för steg. Istället för att hoppa från studio till studio har hon nämligen använt en studio som hon och hennes man Helgi Jónsson byggt i deras hem i utkanten av Reykjavik. Det här gjorde det helt naturligt för paret att dela rollen som producent.

”Min man är ljudnörd ända ut i fingerspetsarna. Så i vårt hem finns en väldigt stor kärlek till mikrofoner och förförstärkare. Det här sakerna väljs och installeras med omsorg, och hans passion och entusiasm smittar ju av sig på mig”, säger Tina Dickow.

Fröet till albumet såddes när hon skulle skriva låtar till spelfilmen ”En du elsker”, för i samband med det fann hon en värme och ett lugn i låtskrivandet, och inte minst i sin röst.

 

Fakta – Tina Dickow

- Föddes 1977
- Debuterade 2001 med albumet Fuel.
- Hennes senaste två album har nåt förstaplatsen på danska topplistan.
- Hennes 10:e album Whispers släpptes den 25 augusti.
- Den ansedda musiktidningen Mojo skriver i sin lovordande recension av Whispers: ”Stripped down, beautifully, stark and simple and it grabs your attention immediately.”
- Hennes favoritproducent är Nigel Godrich.

HiFi Klubben använder cookies för statistik och för att förbättra din användarupplevelse på webbplatsen. Genom att använda webbplatsen godkänner du användningen av cookies. Läs mer om cookies här