HiFi Klubben

Gå till innehåll
lokala erbjudanden Gör ett klipp på utställningsmodeller, utgående produkter och restlager från alla våra butiker. Läs mer

Bon Homme: Från rockmusiker till elektronisk magiker

Tomas Høffding är bland annat känd som basist i rockbandet Garbo, men han har även rönt framgångar med sitt eget band WhoMadeWho. När han uppträder som solist kallar han sig Bon Homme där han framför läckert klingande elektronisk musik. Vi mötte upp med honom på flygplatsen strax innan han skulle ge sig ut på en serie konserter utomlands.

Lydmor & Bon Homme - Seven dreams of fire
Lyssna på albumet på Spotify / TIDAL

Vad är egentligen skillnaden mellan elektronisk och akustisk musik? Det svar som ligger närmast till hands är: Den ena typen spelas med händerna på instrument medan den andra framförs med hjälp av datorer och annan elektronik. Men om man ska man ska gräva lite djupare efter svaret på den frågan finns det inte många som är bättre lämpade att redogöra för det än just Tomas Høffding.

Den här konservatorieutbildade basisten har under många år spelat bas i diverse rockband – Garbo i synnerhet – och korsat gränslandet mellan det elektroniska och det handspelade med sitt framgångsrika band, WhoMadeWho.

När Tomas Høffding inte hanterar bas och sång i WhoMadeWho tar han på sig plommonstop, kallar sig Bon Homme och skapar läcker, organiskt klingande elektronisk musik som präglas av en väldigt speciell värme. På det senaste tillskottet på stammen av Bon Homme-utgivningar, Seven Dreams Of Fire, har han slagit sina påsar ihop med vännen och kollegan Jenny ”Lydmor” Rosander.

 

Ödmjuk elektronika

Hi-Fi Klubben möter Bon Homme på flygplatsen, där han tillsammans med bandkamraterna i WhoMadeWho, Tomas Barfod och Jeppe Kjellberg, är på väg till Ungern och Rumänien för att ge några konserter innan han åker hem för att lansera sin nya platta. Det är full rulle för en dedikerad musiker – även om man är tokförkyld.

Gänget beställer in en laddning pulled pork-mackor innan killarna ska igenom säkerhetskontrollen, och i samma veva är Thomas redo att prata om förhållandet mellan elektronisk och handspelad musik, den nya plattan och naturligtvis jakten på bra ljud. Men vad var det som fick rockaren att söka sig över till den elektroniska genren till att börja med?

Inom rocken har man en tendens
att se på publiken som ett gäng idioter
om de inte ”fattar mitt artisteri”.
Tomas Høffding

– Det började med att jag träffade killarna i WhoMadeWho. Jeppe kom från jazzvärlden, Barfod hade en elektronika-bakgrund, och själv kom jag ju från rockvärlden, och var då åsikten – om man nu ska dra det till sin spets – att elektronisk musik var lite dumt. Jag kopplade det till en trumma som bara dunkade på, och vissa grejer verkade har gjorts av folk som var smått tondöva – men sedan dess har jag ju gjort en pudel. Både eftersom jag behövde prova något nytt och eftersom jag gav mig ut och fick uppleva musiken och miljön kring den på riktigt.

– I rockmusik handlar det mycket om ett band och ett skivbolag eller i alla fall något i den stilen. Men i elektronisk musik handlar det mer om samarbete – inte bara över länder och kontinenter, utan även mellan olika artister. Den delen av det tyckte jag är enormt inspirerande, avslöjar Tomas, och förklarar vidare vad det är som tilltalar honom med den elektroniska genren i livesammanhang:

– Det är en sak när det gäller ett band, där det är som att man ska stå och se bandet spela och beundra dem, men när det gäller elektronisk musik handlar det mycket mer om publikens reaktioner. I riktigt bra elektronika är det står det bara någon och trycker på knappar, och som publiken inte tycker är särskilt viktig, och den delen av det gillar jag verkligen.  Fast nu har det börjat växa fram en kultur där dj:n också har rockstjärnestatus. Men rent allmänt finns det en större ödmjukhet gentemot publiken inom elektronisk musik.

– Inom rocken har man en tendens att se på publiken som ett gäng idioter om de inte ”fattar mitt artisteri”, men om publiken inte går igång när en dj uppträder så ligger ansvaret på hans axlar. Jag gillar att man involverar och respekterar publiken på det sättet, här vi Tomas Høffding säga medan planen lyfter och landar utanför flygplatsens fönster. Det sker inte under tystnad, och just ljud är något som betyder mycket för Tomas förkärlek för elektroniskt låtskrivande:

– Jag tycker ljuden är vackra. Synth kan ju låta helt fantastiskt, och det här gör också att jag tycker  klangområdet är sanslöst spännande. När man har suttit och skrivit låtar med sin akustiska gitarr under så många år, så är det häftigt att utforska den annorlunda struktur som utgör grunden till en elektronisk låt. Man kan till exempel sitta och leka med att sätta ihop fyrkanter i ett dokument och sen dra och riva i dem tills det hela utvecklas till ett musikstycke. Det är också något jag tycker är fantastiskt.

 

Elektronisk värme

WhoMadeWho är elektronisk musik, men när killarna spelar ute spelas låtarna på riktiga instrument, och när det gäller Bon Homme ser Tomas till att ge de elektroniska tonerna en väldigt organisk och ”konkret” klang, som han själv uttrycker det. ”Det är ingen som tror att jag står och kollar mejlen när jag spelar”, skrattar han.

Men hur får man in den värmen i musiken, så att den även går fram på skiva?

– En synthesizer är ju också ett instrument, precis som gitarr och bas, och det handlar helt enkelt om ur man ställer in den och hur man lägger på EQ i efterhand. Det är faktiskt lite som att laga mat: Om man har bra råvaror får man en bra maträtt ut av dem. På samma sätt får man också bra musik om om man har ordentliga samplingar och bra utrustning att utgå ifrån – och om man går på djupet i de ljudtekniska aspekterna. Musikens textur är något man väljer under produktionen, förklarar Tomas.

Men hur är det med ljudet på hans och Lydmors nya album?

– På alla mina sologrejer utgår jag ifrån att det ska finnas något djupt, något mjukt och något varmt i ljudet. Inte nödvändigtvis bara på ett behagligt sätt, det kan också vara skorrande och illavarslande. Jag siktar på ett undervattens-, soff- och David Lynch-aktigt sound i kombination med elektronisk baserade beats. Så jag skulle nog beskriva ljudet på Seven Dreams of Fire som varmt och pulserande.

Mackan är uppäten, planet lyfter snart, och det börjar bli dags för Tomas Høffding och hans bandkamrater att gå igenom säkerhetskontrollen. På väg ut i världen för att sprida bra musik till folket, innan det bär av hem till lägenheten som inretts på musikens premisser. Både den elektroniska och den akustiska.

 

Utrustning och akustik – ur ett Bon Homme-perspektiv

På flygplatsen hann vi också prata om bra och dåligt ljud. Tomas Høffding går in för ljud. Därför har utrustning också stor betydelse för honom. Men vad går han efter när han ska köpa inspelningsutrustning?

– När jag ska köpa inspelningsprylar lyssnar jag väldigt mycket på vad andra har att säga. Jag vill helt enkelt ha bästa möjliga utrustning så att jag kan få min musik att låta så bra som möjligt. Men det finns ju förförstärkare för 10 000 och de för 40 000, och även om man såklart kan höra om man spelar in hela sin platta på den dyra, så handlar det också om tycke och smak, och små skillnader – och ibland är det inte någon skillnad över huvud taget.

– Så det är inte så att jag har haft fem olika förförstärkare hemma och lyssnat mig fram till vilken jag gillar bäst. Jag har lyssnat på de grejer jag gillar, frågat hur de gjordes, och sedan köpt det bästa jag kunnat komma i närheten av. Sen kan jag slappna av – för då skruvar jag bara upp och så låter det grymt.

Är bra utrustning en investering?

– Absolut. Prylarna behåller sitt värde, om de inte till och med ökar i värde. Om man har kapital så det räcker är det lika bra att köpa. Det är inte som att köpa en ny bil, som bara minskar i värde för varje år som går. Den här utrustningen står bara och blir mer och mer värd. Det är nästan sexigt, haha!

Vilka krav ställer du då på de anläggningar du lyssnar på?

– Tills alldeles nyligen hade jag inte köpt någon ny anläggning sedan jag var ganska ung, och då köpte jag bara nån B&O-anläggning för att de såg coola ut. Så när jag skulle investera i en ny anläggning på Hi-Fi Klubben fick det gärna vara en av bättre sort. Jag har själv en studio, så jag har verkligen satt mig in i det här med signaler, komponenter och akustik – som jag verkligen tycker har stor betydelse. Det betyder mer än de flesta är medvetna om.

Vad betyder akustiken?

– Den har en avgörande betydelse för ljudet. När jag till exempel hade köpt mina dyra förförstärkare kunde jag inte få dem att låta som jag ville, tills jag flyttade in dem i ett annat, bättre inspelningsrum. Akustiken betyder överraskande mycket för hur saker och ting låter.

När det gäller högtalare är akustiken också viktig, för det finns ju höga och låga frekvenser och ljudvågor att ta hänsyn till. Jag känner många som har köpt sinnessjukt dyra högtalare som de har hängt upp i varsitt hörn i ett stort rum i lägenheten, och så hänger de bara där och dånar och låter jättelöjligt. Nere på Hi-Fi Klubben köpte jag några relativt billiga högtalare och en billig subbas som jag såg till att placera korrekt.

Vad är det korrekta sättet att placera dem på?

– Högtalarna hamnade i mina skivhyllor, där jag ställde plattor runt omkring för att slippa oönskade reflexioner i de djupa frekvenserna. Jag placerade den relativt lågt och såg till att de spelade mot soffan så att det inte uppstod så kallat ”flutter delay” mellan väggarna, och det lät galet bra. Det kommer att påverka hur man inreder rummet en aning, men jag skulle vilja påstå att akustikreglering är nästan femtio procent av det som avgör hur bra ljudet blir. 

Vad betyder då själva anläggningen?

– Även om man ju såklart kan lyssna på musik via en liten transistorradio i en sommarstuga, så är det grymt fett att lyssna på musik på en riktigt bra anläggning som är korrekt uppställd. Och om man lyssnar på mp3-filer är det viktigt att de inte är alltför komprimerade. Det kan verkligen ta kål på musikupplevelsen, men som tur är har man blivit bra på att få dem att låta riktigt bra idag.

– Jag lyssnar själv på vinylplattor och även mycket via streaming, och där har jag sett till att lägga in en ordentlig omvandlare för att vara säker på att kvaliteten håller toppklass. Det tycker jag att jag märker. Och det gör också att man inte blir så trött i öronen när man lyssnar länge.

Jag känner många som har köpt sinnessjukt dyra högtalare som de har hängt upp i varsitt hörn i ett stort rum i lägenheten, och så hänger de bara där och dånar och låter jättelöjligt.
Tomas Høffding

Vi tror att du kommer gilla mer än bara denna sida

HiFi Klubben använder cookies för statistik och för att förbättra din användarupplevelse på webbplatsen. Genom att använda webbplatsen godkänner du användningen av cookies. Läs mer om cookies här