HiFi Klubben

Gå till innehåll
lokala erbjudanden Gör ett klipp på utställningsmodeller, utgående produkter och restlager från alla våra butiker. Läs mer

HiFi Scenen Talks – Monica Heldal

Monica Heldal har på rekordtid kommit att bli en av den norska musikscenens mest erkända och älskade singer-songwriters. 2012 ledde Heldals egenfinansierade demo till en inbjudan från musikfestivalen by:Larm, och sedan dess har allt gått snabbt. Demon ledde fram till debutalbumet Boy From The North, som fick en mängd positiva recensioner i norska medier, och nu följer hon upp succén med sitt andra album The One In The Sun. Monica Heldal är glad och tacksam över de fina recensionerna men försöker samtidigt att inte fundera alltför mycket på de höga förväntningar som förmodligen finns på den nya plattan.

”Jag gillar verkligen min nya platta och det vi har gjort, och den låter precis som jag ville att den skulle låta. Jag är väldigt stolt över den, så jag försöker att inte fundera så mycket över hur hur den ska bli mottagen. Folk kanske inte gillar den, men det gör jag. Jag tycker att vi gjorde plattan som vi ville ha den, och det är viktigast”, säger Heldal om den nya skivan, som hon tycker tänjer på gränserna och är mer progressiv än debuten. Albumet spelades in live med Heldal och bandmedlemmarna Øyvind Blomstrøm, Cato ”Salsa” Thomassen och Bjørge Fjordheim i studion, och är en vidareutveckling av debutens akustiska och folkmusikinspirerade Americana-sound. Bandets har fått större utrymme på den nya plattan, vilket satt sin prägel med en kombination av tyngre låtar från den klassiska rock’n’roll-traditionen och enklare, fingerplockade melodier som för tankarna till namn som Nick Drake, Emmylou Harris och Rory Gallagher.

Låtarna skrevs under de senaste två åren, främst hemma hos Heldal själv, mellan perioder av hektiskt turnerande, där sångerskan låtit de första tonerna och skisserna växa fram på sin gitarr. Plattan spelades sedan in under två veckor i Oslo och producerades av bandkamraterna Øyvind Blomstrøm och Cato ”Salsa” Thomassen. Men Heldal har själv varit väldigt involverad i hela produktionsprocessen. Trots sin unga ålder har Heldals alltid varit djupt involverad i låtskrivandet och produktionen av låtarna. Även om Heldal har varit omgiven av musik sedan hon var barn och började spela gitarr när hon var 11, skrev sångerskan inte sin första låt förrän hon var i 14–15-årsåldern. Heldal berättar om en gång i hembyn Bergen, då hon ville vara med vid ett singer-songwriter-arrangemang men fick nobben eftersom hon inte kunde presentera någon egen låt.

”Där minns jag att jag tänkte: ’Okej, kanske borde jag se om jag faktiskt kan skriva något’”. Så jag gick hem och skrev en låt”, berättar Heldal om sin första låt Silly Willy, som avslutade debuten Boy From The North.

Och den här målinriktade beslutsamheten har hon också visat upp under arbetet med The One In The Sun. Heldal hade nämligen en helt klar bild av hur plattan skulle låta, även om hon både under låtskrivandet och inspelningarna också kände att det var en utmaning att omsätta idéerna till faktiska låtar och få ett slutresultat som låg så nära de ursprungliga idéerna som möjligt:

”Det viktigaste för mig under inspelningen av den här skivan var att få det att låta som det gjorde i mitt huvud. Det kan vara svårt, för jag vet vad jag vill ha, men det kan vara svårt att förklara det”, säger Heldal, som känner att hon har tur som har ett band som känner henne så bra att de ofta förstår hennes idéer och vet hur de ska ta sig an dem på bästa sätt: ”Vi känner varandra så bra, och vi vill samma sak. Vi vill uppnå samma ljud och var överens om det mesta. Det var en riktigt bra process”, berättar hon. 

Vi tror att du kommer gilla mer än bara denna sida