HiFi Klubben

Gå till innehåll
lokala erbjudanden Gör ett klipp på utställningsmodeller, utgående produkter och restlager från alla våra butiker. Läs mer

Hi-Fi Scenen med Pernille Rosendahl

Den danska sångerskan och låtskriverskan Pernille Rosendahl gästade Hi-Fi Scenen den 23 mars Salon K i Köpenhamn, där hon vid ett exklusivt event presenterade sitt första, ännu ej namngivna, soloalbum, och berättade om varför det har tagit henne nästan fyra år att färdigställa albumet, och om hur det var att samarbeta med Frank Oceans inspelningstekniker, Jeff Ellis, som också fanns på plats vid kvällens event.

Pernille Rosendahl har spelat musik i tjugo år. Hon har varit med i en rad bandkonstellationer, bland annat Swan Lee och The Storm, och har stått i rampljuset under många år och är en musiker som är väldigt närvarande på den danska musikscenen. På senaste tiden har hon dock dragit sig tillbaka för att helt gå in i en isolerad arbetsbubbla, där hon fullt koncentrerat jobbat på sitt första soloalbum. Rosendahl har under skapandeprocessen varit väldigt förtegen om arbetet och inte ens låtit sin familj lyssna på det nya materialet. Hemlighetsmakeriet har satt sina spår i låtarna, som präglas av Rosendahls isolerade utgångsläge i låtskrivandet. Bara producentkollegan Søren Vestergaard som Rosendahl har producerat skivan tillsammans med har fått lov att vara med under hela processen:

”Ingen känner mig bättre än Søren Vestergaard, men en del av plattan kommer från en isolerad plats. Det arbete jag har lagt ner de senaste fyra åren har varit grundforskning av själens ljusa och mörka sidor. Det har varit ett ganska personligt projekt. Jag hade inte behov av att diskutera eller visa det för någon. Jag behövde utforska det på egen hand. Min intuition sa mig att jag skulle hålla det här för mig själv tills jag var redo att dela med mig av det”, säger Rosendahl när hon berättar om hur albumet blev till – ett album hon beskriver som en skiva som ur en aspekt är popmusik men där hon också inspirerats av sin egen fascination för psalmer och folkvisor och den enklare formen hos de här sångtraditionerna, där man som lyssnare inte blir lovad någon form av befrielse i form av en refräng.

Låtskrivandet och inspelningen har bland annat ägt rum i Danmark, England och USA, närmare bestämt Los Angeles, där en av de få som tagit del av processen normalt sett bor. Och det är inte vem som helst, utan inspelningsteknikern Jeff Ellis, som mixat den amerikanske R’n’B-singer-songwritern Frank Ocean, som är mannen bakom den närmast ikoniska plattan Channel Orange. Rosendahl berättar om det första mötet mellan henne och Ellis, som efter en del mejlande fram och tillbaka ägde rum via Skype:

”När jag då pratar med honom är han ’totally busted’, och sitter i ett litet mörkt rum och berättar att han varit uppe i 24 timmar för att mixa Frank Oceans senaste album. Trots det var han den mest välförberedda människa jag någonsin träffat. Han visste allt om mig. Han hade googlat all musik jag någonsin gjort, visste att jag hade varit med i X-Factor och var nyfiken på varför jag fattat det bestlutet. Han visste helt enkelt allt”, säger Rosendahl.

”Den här 30-årige killen som borde stå på toppen av världen, visade sig vara den mest ödmjuka och nördiga varelse någonsin, så att få honom på tråden, där han sitter och mixar Frank Ocean som är en av mina största hjältar och ändå tycker det är viktigt att lägga en timme mitt i natten på att ha ett väl förberett, nördigt och djuplodande snack om visionen för mitt arbete – det är inte ofta man stöter på det”, berättar hon om arbetet med Ellis som, precis som Vestergaard, var en av de få som blev involverade i projektet på ett tidigt stadium.

För även om albumprocessen bakom det ännu ej namngivna albumet har präglats av Rosendahls låtskrivande i all ensamhet, och sångerskan är van vid att hantera alla delar av sin musikkarriär, från låtskrivande till affärer, så är det ångestframkallande att ge ut ett så pass personligt soloalbum. Rosendahl har alltid varit en del av en gemenskap, och har ofta samarbetat med vänner och personer hon gillar, och därför har hon inte alltid känt något behov av att göra en egen platta. Men en dag stod det bara klart:

”Det var första gången i mitt liv som jag kände behovet av att inte behöva debattera något med någon annan. Om jag ville lägga banjo i en låt, så ville jag inte behöva diskutera det med någon annan. Då skulle jag bara göra det”, förklarar Rosendahl om sitt beslut att starta sitt första soloprojekt, som hon trots sin stora erfarenhet som musikskapare har lärt sig mycket av:

”Ibland ska man inte ha så bråttom utan ta god tid på sig. Vi lever i en värld där allt ska ske väldigt snabbt, även i musikbranschen, där musik ska produceras otroligt snabbt. Det ska vara både piffigt och pompöst. Men man vinner på att hylla eftertänksamheten, och jag har upptäckt hur mycket is i magen man ska ha. Man ska sätta en ära i att göra saker och ting på sitt eget sätt, och att det gärna får ta tid”, säger hon.

Vi tror att du kommer gilla mer än bara denna sida

HiFi Klubben använder cookies för statistik och för att förbättra din användarupplevelse på webbplatsen. Genom att använda webbplatsen godkänner du användningen av cookies. Läs mer om cookies här