HiFi Klubben

Gå till innehåll
lokala erbjudanden Gör ett klipp på utställningsmodeller, utgående produkter och restlager från alla våra butiker. Läs mer

Hi-Fi Scenen med Kamasi Washington

Vi mötte den legendariske jazz-saxofonisten Kamasi Washington, som bland annat samarbetat med Kendrick Lamar, på Hi-Fi Scenen under ØYA Festival 2016 för att prata om ljud, hans senaste album The Epic, och inspelningsprocessen.

Jazz-saxofonisten Kamasi Washington, som bland annat samarbetat med Kendrick Lamar, hamnade med sitt album The Epic från 2015 på ett flertal internationella mediers Best of 2015-listor, där bland annat The Guardian skrev: ”…his work sometimes seems like it was beamed in from another dimension”. Utöver sina egna utgivningar har Kamasi Washington också spelat en viktig roll på exceptionella utgivningar som Kendrick Lamars album To Pimp A Butterfly, samtidigt som han även jobbat med namn som Flying Lotus och Thundercat.

Sistnämnda är en av de många artister som jobbat tillsammans med Kamasi Washington på The Epic. Faktum är att Kamasi Washington och Thundercat träffades redan när Washington fyllde tre:

Jag fick ett trumset på min 3-årsdag, och min far och Thundercats far hade ett band ihop, så Thundercat följde med på kalaset. Där utmanade vi varandra på trummorna och det hela slutade i slagsmål. Sedan dess har vi varit vänner”, berättar Washington, som har svårt att minnas när musiken blev en del av hans liv. För honom har den alltid varit det. Washingtons far är saxofonist och en av dem som kan ta äran för att Kamasis kom i nära kontakt med musiken. En av de första konserterna Kamasi kan minnas såg han tillsammans med sin far, och än idag spelar Kamasi och hans far tillsammans live på scen, bland annat vid konserten på ØYA Festival.

Alla musiker som medverkar på The Epic är musiker som Kamasi vuxit upp med. Det är de musiker han utforskat musiken med under barndomen och tonåren, och för Washington var Los Angeles en perfekt plats för att utforska musikens dimensioner:

”I Los Angeles har vi en slags Melting Pot-filosofi, där alla musiker spelar all slags musik med alla. Man kan bege sig till en jazz-session, och så kan det bara vara gospelmusiker som är där. Eller så går man i kyrkan, och så är det hiphop-producenter som spelar där. När jag spelade med Snoop Dogg mellan 2001–2006 – upptäckte jag att hela hans band är jazzmusiker”, berättar Washington.

Redan som 13-åring började Washington på allvar att förkovra sig i sitt musikintresse:

”När vi var yngre var vi överallt. Vi gick på alla konserter, vi kom in på alla klubbar och kände alla musiker. Vi hungrade verkligen efter musik. Vi letade upp musik och gick på upptäcktsfärd där vi hittade den. Ibland hade vi inga pengar, så då fick vi planka in på konserterna. Jag är expert på att planka in på konserter. Det kvittar vem som behöver hjälp – jag kan hjälpa till”, skrattar Washington och berättar om en kväll när han och en kompis var på en konsert med Dennis Chambers men fastnade där för att de inte hade pengar till bensin, men det hela slutade med att de smög sig in och bad Chambers om tjugo dollar till bensin hem. ”Och det fick vi!”, skrattar Washington.

Det var dock inte bara skojerier och bus. Washington gick också i musikskola, där han fick undervisning i udda muksikgenrer från avlägsna platser som han inte kunde hitta ute på stan För honom har musikundervisningen i skolan varit väldigt viktig, även om många kanske skulle beskriva den allomfattande jazz-expressionisten som en rebell inom klassisk jazz.

”Skolan är viktig”, säger han. ”Man måste utforska annat än det som finns runt hörnet. För mig var skolan den plats där jag lärde mig sådant som jag annars inte skulle ha lärt mig”, förklarar han.

 

För Washington handlar musiken om att utforska och lära sig att uttrycka sig fritt. För honom finns det inga gränser när det gäller musik:

”Jag känner att musiken är ett träd med olika grenar, och vi dansar omkring i det här trädet, och man behöver inte stanna på en viss gren. Varför kan jag inte flytta över till den där grenen? Jag når den ju”, säger han.

Norska singersongwritern Sondre Lerche intervjuade Kamasi Washington för Hi-Fi Scenen på ØYA, där han bland annat också berättade om vad som händer efter en riktigt lyckad konsert.