HiFi Klubben

Gå till innehåll
lokala erbjudanden Gör ett klipp på utställningsmodeller, utgående produkter och restlager från alla våra butiker. Läs mer

HiFi Scenen Talks – Mew

Ljud från en tid då världen var en bättre plats

För 20 år sedan gav det danska rockbandet Mew ut albumet A Triumph for Man. Det är en imponerande debutplatta som tog dem på en äventyrsfylld resa över större delar av världen. De bosatte sig i London, har spelat på ett otal storslagna spelställen och inte minst jobbat med producenter och musiker från det översta skiktet. Anno 2017 har bandet, efter att ha tagit farväl av gitarristen Bo Rune Madsen, blivit en trio och står klara med sitt åttonde album Visuals som de skapat utifrån sina egna ramar – och där de använt ljud från en tid då världen var en bättre plats.

Första versen och de första ljuden kom till Mew när de var i färd med att avsluta turnén som följde på förra plattan +/-. ”De nya låtarna uppstod genom att Jonas (Bjerre, sångare – reds. anm.) gjorde några första utkast. Det är han riktigt bra på”, berättar basisten Johan Wohlert och fortsätter: ”Sedan fortsatte jag med att finputsa dem innan vi tillsammans började jobba med att klippa och klistra för att skapa nya melodier. Visuals utgör en blandning av gamla idéer och helt nya brottstycken. Så har vi alltid jobbat, till skillnad från vissa artister som älskar det där med att börja från grunden varje gång de gör en ny skiva, utan att använda gamla ackord eller idéer.”

En gemensam insats

Men samtidig har Mew fattat ett antal nya beslut som varit avgörande för Visuals, och som skiljer processen med det här albumet avsevärt från hur tidigare utgivningar växt fram. För det första försökte de färdigställa vissa låtar utan någon producent – något de aldrig testat tidigare. Och det skulle visa sig att det här var något de verkligen gillade. Johan förklarar vidare: ”När vi stod och funderade på att göra albumet själva blev vi helt svettiga i händerna – men bestämde oss för att prova eftersom det även ekonomiskt sett är ditåt vindarna blåser om utgifterna ska hållas nere. Det har gått väldigt smidigt att spela in skivan eftersom vi bara har varit tre personer som skulle fatta besluten. Men det har också varit en gemensam insats just eftersom vi inte haft någon producent att bolla idéerna med. Så vi har själva tagit alla funderingar kring om en idé var tillräckligt bra, och när någon av oss börjat känna sig osäker har de andra hjälpt till att rycka upp den som känt sig tveksam. I grund och botten har vi fått stor tilltro till det faktum att om en idé låter bra så beror det nog på att den är det – så då är det bara att köra.”

Ett annat val som gjordes på Visuals var att hålla låtarna korta och mer direkta än många av de tidigare episka låtar också varit Mews varumärke.
”Vi kommer nog aldrig att bli ett popband”, säger Johan Wohlert och fortsätter: ”Men vi ville testa något nytt jämfört med +/-. Låtarna på Visuals är betydligt mer precisa, lite mer ”quirky pop” och kanske vår Prefab Sprout- eller Talk Talk-platta, istället för att sväva iväg åt Pink Floyd-hållet. Vi har försökt att hålla efter låtarna lite – och vi har lyckats ganska bra.”

Ljud från en tid då världen var en bättre plats

Inspelningen av låtarna har skett i flera mindre studior i Köpenhamn och hemma hos de tre bandmedlemmarna. Det här är ett väldigt fragmenterat sätt att ta sig an en inspelning på, samtidigt som det har gett dem stor valfrihet. Johan är väldigt överraskad över att albumet låter så stort och bra som det gör, men han tillskriver det de platser de valde att spela in ljudet på, samt de tekniska och mobila möjligheter som finns idag.
Enligt Johan låter plattan väldigt positiv och upplyftande eftersom den skapats med en lätthet som inte funnits i något de skapat tidigare!

Slutligen är det ytterligare en väsentlig detalj som avgjort hur ljudet har blivit, och det är att Mew har använt sig mycket mer av samplingar på Visuals än de gjort tidigare.
”Vi har tröskat igenom en massa gamla filmer och tecknade filmer för att hitta ljud som vi tyckte att vi kunde använda”, säger Johan. ”Det handlar inte om några bestämda låtar eller sånger, utan mer ljudet av några gamla dammiga stråkar – som vi sedan har samplat och använt för att skapa egna melodier. Istället för att hitta motsvarande ljud på ett klaviatur har vi använt ljudet från filmer som gjordes under en tid då världen var en bättre plats – något som Portishead också varit jäkligt bra på”, säger basisten Johan Wohlert avslutningsvis.

Visuals släpps den 28 april.

Vi tror att du kommer gilla mer än bara denna sida