HiFi Klubben

Gå till innehåll
lokala erbjudanden Gör ett klipp på utställningsmodeller, utgående produkter och restlager från alla våra butiker. Läs mer

HiFi Scenen Talks – The National

Den 8 september kommer bandets sjunde album, Sleep Well Beast. Hi-Fi Klubben arrangerade ett Hi-Fi Scenen Talks med gitarristen, låtskrivaren och producenten Aaron Dessner på Operan i Köpenhamn två veckor innan skivsläppet.

Av Søren Vestergaard Thiesen, Heartbeats

”På Sleep Well Beast ville vi förändra hur The National låter. För oavsett vilken typ av artist du är så tror jag att man alltid strävar efter röra sig framåt och inte upprepa sig.”

Så sa gitarristen, låtskrivaren och producenten Aaron Dessner från The National när han gästade Hi-Fi Scenen i foajén till intima Takkelloftet på Operan i Köpenhamn.

Och The National lät också extra spännande den där dagen i augusti då hela albumet för en utvald publik spelades upp på ett Steinway Lyngdorf-system i absolut världsklass. Ett passande val för smygpremiären av Sleep Well Beast.  

Albumet spelades in i deras nybyggda studio, där barrträden skänker bandet värme och inspiration.

”I Hudson hittade och köpte vi en 250 år gammal bondgård med tillhörande lada som vi rev. Sedan återanvände vi materialen till att bygga upp vår nya studio. För första gången ska vi kanske också tänka både på hur The Nationals studio låter och den ser ut? När du kommer in påminner det om en kyrka, med ett högt sadeltak, och där allt är byggt i barrträ. Allt har öppen planlösning. Det finns inget kontrollrum, och tanken är att man ska kunna spela musik överallt i byggnaden”, berättar Aaron Dessner och fortsätter:

”Man kan höra en knappnål falla.”

 

Studion är inredd med studiohögtalarna ATC 45 som bandet enligt egen utsago spelat sönder fullständigt. Men de använder även Sonos. Och så prioriterar de att man ska kunna få så bra ljud som möjligt om man lyssnar på musiken i bilen eller i ett par hörlurar.

”Vi var länge helt besatta av hörlurar. Vi ville skapa musik man kunde lyssna på när man ligger i sängen, full och med ett par hörlurar. Du vet när man kan höra alla detaljer, men även blir uppslukad av en dimma.”

Enligt gitarristen, låtskrivaren och producenten är en av hemligheterna att inte mastra för högt. Många andra är av annan uppfattning.

”Om du tittar på vågformen på de flesta moderna inspelningar är det bara en enda stor fyrkant.”

Tidigare har The National arbetat med flera lager i musiken. Det innebär att det inte alltid går att peka på exakt vilket ljud som hör till ett visst instrument. Det beror på att en del av albumen spelades in i improviserade studior på vindar hos vänner och familj.

Det har inneburit både för- och nackdelar. Men den här gången ville bandet städa undan alla dessa lager och pålägg. Detaljerna framgår mycket tydligare, även om det också inneburit nya arbetsmetoder.

”Min bror, Bryce Dessner (gitarrist, reds anm.), har fått större spelrum i kompositionerna. Men samtidigt spelar han inte lika mycket gitarr på Sleep Well Beast som han har gjort på tidigare album. Men han är en klassisk kompositör, så vi har istället utnyttjat de förmågorna hos honom. Han har också fått experimentera mer”, förklarar Aaron.

En del av experimenten har varit att låta Bryce Dessners fascination för sequencers och programvara ta mer plats. Bryce skriver in både gitarr-, trum- och pianopartier i ett notblad som han kan manipulera i olika datorprogram.

Du hör resultaten på flera ställen på albumet, till exempel i låten ”Empire Line”.

Plattans mest experimentella låt heller ”Walk it Back”. Den spelades ursprungligen in i Brooklyn i 2014, men förra året fick bröderna Bryce chansen att spela in tillsammans med 100 andra artister under en workshop på Funkhaus i Berlin, som är östtyska svaret på BBC och som byggdes på 50-talet.

”Det är som en liten stad fylld med biografer och inspelningsutrustning från 50-talet, som bland annat omfattar gamla rörmikrofoner. Vi skapade en öppen studio där vi bjöd in 100 kolleger att greppa ett instrument, lyssna på låten utan röstpålägg och bara spela något de tyckte passade in. Vi gav dem inte ackorden. På ”Walk it Back” kan du därför höra en massa ljud som inte har något med låten att göra”.

Aaron Dessner avslöjade för sin publik att den nya plattan inte rymmer några hits som ”Bloodbuzz Ohio” och ”Fake Empire”. I gengäld är får du ett album där man månat om detaljerna och där du är garanterad ett stycke själslig, musikalisk uppenbarelse.

”Vi har lärt oss att vi inte ska skriva musik som inte inspirerar oss. Vi kasserar ofta sådant som låter alltför lättillgängligt, eller om det låter som att det skulle kunna bli en hit. Mainstream-musik är en produkt, inte konst. Vi skapar inte produkter.”

 

Vi tror att du kommer gilla mer än bara denna sida