HiFi Klubben

Gå till innehåll
lokala erbjudanden Gör ett klipp på utställningsmodeller, utgående produkter och restlager från alla våra butiker. Läs mer

Beverly Hills på toasten och bossanova i kaffet

Musik har ett enormt inflytande på hur den mat du äter smakar. Här får du möta två fackmän som vet precis hur en smakupplevelse ska kryddas med musik.

Du känner säkert igen dig. Du sitter på restaurang, och även om maten är god och personalen är trevlig, så är det fortfarande något som känns fel. Antingen är bakgrundsmusiken för hög, akustiken för dålig, eller så är musikvalet helt uppåt väggarna jämfört med matupplevelsen.

Och det är faktiskt inte så konstigt, för forskning visar att det är långt ifrån bara smaksinnet som definierar en smakupplevelse – och överraskande nog har det visat sig att hörselsinnet i hög grad spelar in.

Han experimenterar med din hjärna

LS1_nr1_750x1500_Omar.jpg

Omar Maagaard Hossain är barista och Head of Education på Copenhagen Coffee Lab, och han har följt den här forskningen på nära håll och även själv experimenterat mycket med vilket inflytande musiken har på hur ditt kaffe smakar. Han har till exempel upptäckt att fioler gör kaffet sötare:

”Du anar inte hur mycket man kan manipulera folks upplevelse av en helt vanlig kopp kaffe. Om jag spelar väl avstämd, mjuk fiolbaserad musik, upplever folk kaffet som sött, medan höga frekvenser stjälper syrligare toner i kaffet.”

I ett annat experiment undersökte man hur folk reagerade som fick en bit choklad medan de lyssnade på latinamerikanska bossanova-rytmer. Här var de allra flesta övertygade om att chokladen kom från Sydamerika. När de fick smaka precis samma choklad till ljudet av kockar som arbetade i ett kök, kände alla att det var en chokladkaka av högre kvalitet:

”Det är ungefär samma sak som att jag kan servera kaffe, vin eller öl i helt olika koppar eller glas, och så får folk helt olika upplevelser. Det som förvånar mest är att du kan ändra smakupplevelsen på samma sätt med musik. Själv älskar jag att förvirra folks sinnen fullständigt. Om de kommer på in på en restaurang med en helt stilren nordisk design, så tycker jag att det kan vara schyst att spela till exempel afrikansk jazz till kaffet. Då tvingar jag dem omedvetet att verkligen smaka på kaffet och ge dem en äkta upplevelse.”

Helt nya standarder i Danmark

Fler och fler restauranger får också upp ögonen för hur de kan använda musik för att designa matupplevelsen. Restaurangen Alchemist är en af Danmark mest ambitiösa restauranger och slår snart upp portarna till sina nya lokaler, och kommer då att ta restaurangnivån i Danmark till en ny nivå. De kommer väldigt målmedvetet använda musik för att skapa rätt stämning, berättar Rasmus Munk, som är delägare och kökschef:

”Vi är väl medvetna om att vi inte ska skapa för många överväldigande sinnesintryck hos våra gäster. Därför ska musiken konsekvent bidra till hela den multisensoriska matupplevelsen, där den omedvetet anger tonen och skapar rätt stämning hos gästen.”

LS1_nr2_1500x750_Rasmus-Munk---husk-kreditering-af-fotograf.jpg Foto: Soren Gammelmark

Wagner eller Beverly Hills till maten?

Rasmus Munk vidareutvecklar och berättar hur ett besök på Alchemist kan ta dig vida omkring:

”Vi hämtar mycket inspiration från teatern och konstens värld i vårt arbete. Därigenom har begreppet Leitmotiv fått stor betydelse för oss. Leitmotiv associeras ofta med de musikteman som återkommer i Wagners operor, och för oss har det här blivit ett sätt att beskriva och använda återkommande element, som påminner gästen om våra teman och knyter ihop upplevelsen. Det är med ett sådant igenkännande i ljudets värld som vår ljuddesigner Lars Bork Andersen har jobbat fram ljudet i våra olika rum.”

Tycker du att Wagner kanske låter en smula elitistiskt så behöver du inte oroa dig. Rasmus Munk drar sig nämligen inte heller för att slänga in lite 90-talskultur i sin restaurang:   

”Det kan också bli så att vi emellanåt använder musik i samband med att vi serverar vissa rätter. Tidigare har vi använt välkända teman – från till exempel Beverly Hills 90210, serverat tillsammans med en toast – för att skapa associationer och väcka minnen hos gästen, gärna med glimten i ögat.”

Men kommer gästerna överhuvudtaget att lägga märke till att ni har gjort er besväret att para ihop musik och mat?

”Det skulle ju vara härligt om gästerna märker att det här är något utöver det vanliga. Samtidigt så är några av de allra bästa soundtracken de där ljudet är så pass integrerat i upplevelsens övriga element att man i efterhand knappt kan dra sig till minnes vad som faktiskt spelades.”

Framtiden kryddas med musik

Några av de mest innovativa restaurangerna i världen har i flera år experimenterat med att integrera ljud och smak, och Omar Maagaard Hossain från Copenhagen Coffee Lab är övertygad om att vi bara har skrapat på ytan när det gäller de möjligheter som finns:

”Just nu är det sensoriska en stark trend – det är en del av tidsandan. Och jag är säker på att det inom 5–10 år kommer att vara en utbredd företeelse att restauranger tänker mycket på hur de kan krydda, manipulera och konstruera en smakupplevelse för sina gäster.

Själv älskar jag att förvirra folks sinnen fullständigt.Omar Maagaard Hossain

LS1+2_produkt_1500x750_chokoladedreng.jpg